29/03/2024

اولین سیاه‌پوست آمریکایی برنده عنوان گرند اسلم: بیوگرافی الثیا گیبسون

  • توسط مریم
  • 29/02/2020
  • 0

تنیس برای اولین بار در اواخر قرن 19 میلادی وارد ایالات متحده شد. در اواسط قرن 20 میلادی بود که به بخشی از فرهنگ سلامت جسمانی و تناسب اندام مردم این کشور تبدیل شد. برنامه های عمومی دولت باعث شد که این ورزش جذاب در اختیار کودکان مناطق محروم کشور قرار گیرد. البته این کودکان نمی توانستند تصور بازی در سطح حرفه ای تنیس را داشته باشند و این بازی بیشتر به اقشار مرفه جامعه مرتبط بود. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به زندگی نامه الثیا گیبسون اولین آفریقایی – آمریکایی که توانست برنده عنوان گرند اسلم شود. بیوگرافی الثیا گیبسون را با تنیس فارسی همراه باشید.

بیوگرافی الثیا گیبسون

اوایل زندگی الثیا گیبسون

الثیا گیبسون

الثیا گیبسون متولد آگوست 1927 میلادی است و طی دهه 1930 و 1940 در محله هارلم شهر نیویورک ایالات متحده زندگی می کرد. وضعیت اقتصادی خانواده او مناسب بود. او جزء افرادی بود که به انجمن جلوگیری از خشونت با کودکان مراجعه می کرد. او در مدرسه با مشکلاتی مواجه بود و اغلب از آنجا فرار می کرد. الثیا همچنین به طور مرتب از منزل نیز متواری می شد.

الثیا گیبسون گاهی اوقات در برنامه های بازپروری، تنیس بازی می کرد. علاقه و استعداد او در این ورزش باعث شد که در برخی رویدادهای برگزار شده با اسپانسری لیگ ورزشی پلیس و اداره بوستان‌ها و تفریح شهر نیویورک به قهرمانی برسد. یک موسیقی دان به نام بادی والکر استعداد او در بازی تنیس روی میز را مشاهده کرد و حدس زد که ممکن است توانایی بازی در تنیس را هم داشته باشد. از این رو الثیا را به زمین تنیس رود هارلم آورد و از آنجا بود که تنیس را فراگرفت و شروع به بالا رفتن از پله های ترقی در این رشته شد.

ظهور یک ستاره در دنیای تنیس

الثیا گیبسون جوان به عضویت باشگاه تنیس هارلم کاسموپولیتن درآمد. هارلم کاسموپولیتن باشگاهی برای سیاه‌پوستان آمریکا بود و الثیا از طریق جمع آوری کمک های خیریه به این باشگاه پیوست. وی در سال 1942 توانست قهرمان رقابت های ایالت نیویورک انجمن تنیس آمریکا در بخش زنان شود. این انجمن یک سازمان کاملاً سیاه‌پوست بود که رقابت هایی را بین بازیکنان آفریقایی – آمریکایی این ایالت برگزار می کرد و تنها سیاه‌پوستان اجازه حضور در این رقابت ها را داشتند. الثیا توانست در سال های 1944 و 1945 نیز این عنوان را از آن خود کند.

الثیا گیبسون به زودی موقعیت فوق العاده ای را برای رشد هرچه بیشتر استعدادهایش پیش روی خود می دید. یک تاجر اهل کارولینای جنوبی حامی او شد و هزینه های تحصیلات و فعالیت وی در عرصه تنیس را بر عهده گرفت. الثیا از سال 1950 به بعد تحصیلات خود را ادامه داد؛ وارد دانشگاه کشاورزی و مکانیک فلوریدا شد و در سال 1953 از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. سپس در همین سال در دانشگاه دانشگاه لینکلن ایالت میزوری در سمت مربی ورزشی مشغول به کار شد.

گیبسون موفق شد 10 سال (1947 تا 1956) پشت سر هم جام قهرمانی رقابت های تک نفره بانوان انجمن تنیس آمریکا را بالای سر ببرد. با این وجود دیگر رقابت های خارج از این تورنومنت تا سال 1950 برای او بسته ماند. در این سال آلیس ماربل مقاله ای در مجله امریکن لاون تنیس (American Lawn Tennis) نوشت و اشاره کرد که این بازیکن فوق العاده به دلایل متعصبانه و کورکورانه امکان شرکت در رقابت های بهتر و سطح بالا را ندارد.

در همین سال الثیا به رقابت های قهرمانی زمین چمن ملی فارست هیلز وارد شد و اولین سیاه‌پوست آمریکایی لقب گرفت که در این رقابت ها شرکت می کند.

تصاحب ویمبلدون توسط گیبسون

در سال 1951 الثیا گیبسون به حضور در رقابت های انگلیسی ویمبلدون دعوت شد. وی در رقابت های مختلفی خارج از انجمن تنیس آمریکا حضور پیدا کرد اما در ابتدا تنها موفق به بردن عناوین کوچک شد. در سال 1956 گیبسون موفق شد که قهرمانی آزاد فرانسه را به دست آورد. در همین سال بود که به تیم ملی تنیس ایالات متحده پیوست تا کشور خود را در مسیر موفقیت یاری کند.

الثیا موفق شد عناوین بیشتری را در کارنامه حرفه ای خود به ثبت برساند که از جمله آن قهرمانی در رقابت های تنیس دونفره ویمبلدون بود. در سال 1957 توانست قهرمان تنیس تک نفره و دونفره ویمبلدون لقب بگیرد. شهر نیویورک به مناسبت این دستاورد بزرگ به عنوان یک آمریکایی و همچنین اولین آفریقایی – آمریکایی تاریخ کشور، استقبال باشکوهی از وی به عمل آورد. وی سپس این موفقیت را با قهرمانی در رقابت های تنیس تک نفره زنان فارست هیلز دنبال کرد.

بازیکن حرفه ای

در سال 1958 موفقیت های او ادامه پیدا کرد و هردو عنوان قهرمانی ویمبلدون و همچنین قهرمانی در رقابت های تنیس تک نفره زنان فارست هیلز را نیز به دست آورد. وی زندگی نامه خود را تحت عنوان «همیشه می خواستم کسی باشم.» به رشته تحریر درآورد و در سال 1958 به چاپ رسانید.

گیبسون در سال 1960 با قهرمانی در عنوان تک نفره حرفه ای زنان به دنیای حرفه ای تنیس وارد شد. وی همچنین در رشته گلف حرفه ای نیز فعالیت داشت و در چند فیلم هالیوود نیز ایفای نقش کرده است. برخی از افتخارات او به شرح زیر هستند:

  • سال 1971: تالار مشاهیر ملی تنیس روی چمن
  • سال 1971: تالار مشاهیر بین المللی تنیس
  • سال 1974: تالار مشاهیر ورزشکاران سیاه‌پوست
  • سال 1983: تالار مشاهیر کارولینای جنوبی
  • سال 1984: تالار مشاهیر ورزشی فلوریدا

الثیا در اواسط دهه 1900 میلادی با مشکلات جسمی متعددی روبرو شد که سکته مغزی یکی از آن‌ها بود. وی همچنین به لحاظ مالی دست به گریبان مشکلات زیادی شد که برخی از آن‌ها با کمک های خیریه برطرف شد. وی در 28 سپتامبر 2003 درگذشت اما قبل از آن از قهرمانان سیاه‌پوستی همچون سرنا و ونوس ویلیامز خبردار شد.

میراثی ماندگار

بازیکنان تنیس آفریقایی – آمریکایی دیگر همچون آرتور اش و خواهران ویلیامز نیز گرچه نه به اندازه کافی سریع، اما مسیر گیبسون را دنبال کردند. موفقیت الثیا گیبسون بسیار منحصر به فرد و ویژه بود. وی به عنوان اولین آمریکایی – آفریقایی در هردو جنس مرد و زن توانست تابوی شرکت و قهرمانی در عرصه ملی و بین المللی را بشکند و از این لحاظ جاودانه شود. این مسئله زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که بدانیم در آن دوران نژادپرستی در آمریکا بیداد می کرد و برخی افراد حتی از حقوق اولیه خود نیز محروم بودند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار