29/03/2024

بررسی دقیق سیم راکت تنیس

  • توسط محمد رضا شیری
  • 13/06/2019
  • 0

بسیاری از بازیکنان راکت را با وسواس خیلی زیاد انتخاب میکنند، اما نمیدانند که سیم راکت تنیس مهم تر از تیغه آن است.

حداقل، همه بازیکنان باید تفاوت های تاثیر سیم راکت تنیس را در راحتی، قدرت، کنترل، و چرخش توپ بدانند. سیم راکت مناسب باید مقدار مشخصی کشش و فشردگی داشته باشد، مثلا 58 تا 68 پوند. اگر بنا بر کم یا زیاد بودن باشد این تفاوت نباید بیشتر از 10 درصد باشد، زیرا در مقادیر کمتر خیلی از نسبت ها بهم میریزد.

در بین رنج مشخص شده برای فشردگی و کشش، کمترین مقدارها فشار کمتری به بازو وارد میکنند. راکت با توری شل تر قدرت بیشتری دارد زیرا توپ مدت بیشتری روی توری میماند که باعث میشود در خط بالا تری حرکت کند، و در بیشتر حرکت ها راکت به سمت بالا کج میشود. کشش زیاد سیم ها باعث کنترل بهتر توپ میشود.

توپ در حال چرخش سریع تر در زمن مینشیند و مسافت زیادی را طی میکند. در حرکتی با سرعت مشخص و زاویه رو به بالا، بعضی از راکت ها با سیم شل و بعضی دیگر کشیده شده باعث چرخش توپ میشوند، البته این تفاوت در محدوده ی صفر تا ده درصد است. وقتی در یک حرکت بازیکنی با سیم کشی راکت توپ را هم به سمت بالا هل میدهد و هم به سمت جلو ضربه میزند – که در مورد بیشتر بازیکنهای حرفه ای درست است – این حرکت سریع هم چرخش و هم قدرت ضربه را افزایش میدهد. کاهش نامحسوس قدرت، مسیر کم ارتفاع خروج توپ و افزایش کنترل ضربه در نتیجه ی سیم کشی سفت راکت به بازیکن اجازه میدهد تا سریع عکس العمل نشان دهد بدون اینکه ضربه اش بلند باشد، و زمانس که سریع حرکت میکنند ضربه های بسیار عالی میزنند

راه متوجه شدن دلیل اینکه چرا توری شل تر قدرت بشتری تولید میکند، مقایسه انرژی برگشتی از سیم راکت با انرژی برگشتی از توپ است.

سیم راکت تنیس

تاثیر انرژی و انرژی بازگشتی سیم راکت

اگر قوانین رسمی تنیس را مطالعه کنید قطعا در بخشی به این موضوع می رسید : زمانی که توپ روی بتن از فاصله صد اینچ بیفتد باید بین 53 تا 58 اینچ جهش داشته باشد. در هر برخورد با زمین، مقداری از انرژی اولیه به لرزش مولکولهای هوا و اصطکاک تبدیل میشود، و در مورد توپ تنیس، بخش اعظم انرژی صرف تغییر شکل توپ و از بین بردن آن میشود. هنگام برخورد توپ با بتن، بخشی از آن فشرده میشود، و پلاستیک درون توپ آن انرژی ذخره میکند و هنگام خارج شدن از حالت فشرده انرژی را آزاد میکند. اگر تمام انرژی به درستی ذخیره میشد توپ دوباره تا ارتفاع صد اینچ بالا می رفت (در شرایط خلا)، اما با طاحی توپ تنیس، در هر برخورد 45 درصد از انرژی از بین می رود. حتی توپ خیلی خوب که انرژی بشتری ذخیره میکند و ارتفاع بیشتری را در هر جهش طی میکند اما برگشت صد در صدی از نظر فیزیک غیر ممکن است. اگر چنین توپی وجود داشت تا ابد به جهش ادامه میداد.

توپ تنیس حدودا 55 درصد انرژی را برمیگرداند درحالی که سیم راکت 90 درصد انرژی را برمیگرداند. توپ و سیم وقتی باهم برخورد میکنند هر دو تا حدی تغییر شکل میدهند. هرچه سیم انرژی بیشتری ذخیره کند توپ انرژی کمتری نگه میدارد. برای داشتن بیشترین مقدار بازگشت انرژی، سیم کشی باید بیشترین مقدار ممکن از انرژی را ذخیره کند زیرا 90 درصد آن را بر میگرداند انا توپ نصف بیشتر آن را هدر میدهد. سیم کشی شل با اینکه انرژی بیشتری ذخیره میکند و اتلاف انرژی توپ را کاهش میدهد اما خیلی زود تغییر شکل میدهد و غیرقابل استفاده میشود.

تا به اینجا راکت با سیم شل تر بسیار مناسب تر است.

مکانیزم سیم کشی راکت

کنترل و چرخش توپ (topspin)

با فشرده شدن سیم شل، توپ مدت زمان بیشتری روی سیم راکت میماند، که در این مدت اگر تغییر کوچکی در موقعیت دسته به وجود آید مسیر توپ به کلی عوض میشود. بازیکن انقدری زمان ندارد که بتواند با فکر واستدلال حرکتی انجام دهد. مغز نمیتواند در چند میلیونیوم ثانیه  تصمیمی بگیرید اما چند میلیونیوم ثانیه برای شکل گرفتن یک حرکت کافی است، بخصوص زمانی که ضربه ای به سر دسته تنیس نیرو وارد میکند.

سیم های سفت تر مانند پلی استر و Kevlars/ Aramids هنگام ضربه سفت تر از حالت عادی عمل میکنند، و بعضی از سیم ها مانند مواد مختلط با پلی استر نسبت به بقیه چرخش بیشتری ایجاد میکنند. در بین سیم های مختلف بعضی از آنها زمانی که شل هستند چرخش خوبی در توپ به وجود می آورند و بعضی از آنها زمانی که کشیده و سفت هستند. در نتیجه، تفاوت هایی که در نتیجه تغییر فشردگی سیم ها ایجاد میشوند را نمیتواند با هم مقایسه کرد.

اگر میخواهید خیلی سریع نسبت به توپ حرکت کنید و از چرخش آن هم استفاده کنید بهترین گزینه برای شما راکتی است با سیم کشی سفت و پتانسیل بالا برای زدن ضربه چرخشی، اما اگر بازوی شما آسیب میبیند باید از دسته ای استفاده کنید با سیم کشی شل اما پتانسیل بالا برای زدن ضربه چرخشی، اما اگر باز هم از ناحیه بازو دچار مشکل شدید بهتر است برای حفظ سلامت بازوی خود به دنبال ضربات عالی چرخشی نباشید. اطلاعات موجود در مورد پتانسیل سیم ها برای ضربات چرخشی بسیار کم و محدود هستند. شاید شما از محصولات تولید شده کاملا راضی باشید و شاید بازیکنان دیگر به تولید کننده ها پیشنهاد بدهند تا سیم راکت  را تست کنند و در توضیحات اطلاعات به دست آمده را بنویسند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار