29/03/2024

با ورزش سافت تنیس بیشتر آشنا شوید

  • توسط مریم
  • 10/09/2019
  • 0

سافت تنیس شباهت زیادی به تنیس دارد. تفاوت عمده آن در استفاده از توپ نرم تر، سبک تر و بادی است. به دلیل نرم تر بودن توپ آن، صدای بیشتری هنگام ضربه زدن به آن متصاعد می شود. توپ سافت تنیس را مانند توپ فوتبال باید باد کرد.

راکت سافت تنیس سبک تر و زه آن نیز از راکت تنیس معمولی شل تر بافته می شود. این ورزش بیشتر در ژاپن طرفدار دارد. سافت تنیس برای اولین بار در سال 1884 در همین کشور متولد شد. هم اکنون حدود 40 درصد بازی های تنیس به نوع سافت آن اختصاص داده می شود. این ورزش همچنین در کره و تایوان نیز شهرت فراوانی دارد و به سرعت در جهان در حال گسترش است. هم اکنون بیش از 24 فدراسیون ملی برای این ورزش از پرو گرفته تا مجارستان در سطح جهان وجود دارد.

آشنایی با سافت تنیس

جذابیت سافت تنیس در چیست؟

بیشترین جذابیت این رشته به ساده تر بودن یادگیری آن مربوط است. توپ سافت تنیس حدود 30 تا 31 گرم وزن دارد. این وزن تقریباً کمی بیشتر از نصف زن توپ تنیس، یعنی حدود 56 تا 60 گرم است. با این وجود، قطر هردوی این توپ ها 6.6 سانتی متر است. از آنجایی که اندازه هردو توپ یکسان است و وزن توپ سافت تنیس کمتر است، مقاومت آن در برابر هوا نیز بسیار بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که سرعت حرکت آن بسیار کمتر است و فرصت بیشتری به هردو بازیکن می دهد تا بتوانند موقعیت خود را تغییر داده و از برخورد دوباره توپ با زمین جلوگیری کنند.

راحتی این ورزش باعث می شود که برای بیشتر سنین مناسب باشد و همچنین به لحاظ فیزیکی نیز برای بیشتر افراد بهتر است. دلیل آن نیز رالی های طولانی مدت است. از آنجایی که به دلیل سادگی، مدت زمان بیشتری توپ در جریان بازی است، فعالیت بدنی شما نیز افزایش می یابد و چربی سوزی شما بالاتر می رود. این در حالی است که در تنیس معمولی اگر مهارت کافی نداشته باشید، به صورت مرتب توپ از جریان بازی خارج می شود.

سبک تر بودن توپ و راکت سافت تنیس باعث می شود که دستان شما نیز کمتر خسته شده و آسیب ببینند، این راکت وزنی در حدود 240 گرم دارد و وزن راکت تنیس نیز حدود 278 تا 310 گرم است. زه کشی راکت سافت تنیس معمولاً شل تر انجام می شود و بدین ترتیب از شوک ناشی از برخورد توپ جلوگیری خواهد کرد. با این وجود بیشتر افراد ترجیح می دهند از راکت مقداری سنگین تر و در حدود راکت تنیس معمولی استفاده کنند و تنها زه کشی آن شل تر خواهد بود. در قوانین سافت تنیس وزن راکت ملاک نیست.

ویژگی مهم توپ سافت، قابلیت تغییر میزان باد آن است. می توان باد آن را کم و زیاد کرد و به حد قابل قبول رساند. قانون در این مورد البته واضح است. میزان باد توپ باید به گونه ای باشد که هنگام رها کردن آن از ارتفاع 1.5 متری روی زمینی که در آن بازی انجام می شود، 65 تا 80 سانتی متر از زمین برخیزد. فواصل بین این دو عدد برای توپ قابل قبول است. این فاصله به بازیکنان امکان تصمیم گیری می دهد. هرچه میزان باد توپ کمتر باشد، سرعت حرکت آن و میزان برخاستن آن از سطح زمین کمتر خواهد بود. بدین ترتیب بازی ساده تر خواهد شد.

توپ تنیس با رها شدن روی سطح سیمانی در یک دمای معین رها می شود اما توپ ورزش سافت در همان زمین بازی و در دمای بازی رها می شود.

تفاوت عمده تنیس با سافت تنیس

بیشتر قوانین این دو ورزش یکسان است. با این وجود در ادامه قابل توجه ترین تفاوت های این را بیان خواهیم کرد:

  • ارتفاع تور هردو یکسان و 1.07 متر است. البته ارتفاع تور در تنیس معمولی در مرکز آن 6 اینچ (حدود 15 سانتی متر) کمتر است و تور در مرکز قوس پیدا می کند. این مسئله برای سافت تنیس صادق نیست و ارتفاع تور در تمام سطح زمین یکسان است.
  • در مسابقه تک نفره باید جهت برد مسابقه، 4 بازی برده شود. در مسابقه دونفره نیز باید 5 بازی برده شود. معمولاً بازی ها سافت تنیس بسیار کمتر از تنیس معمولی است، چراکه امتیازهای سافت تنیس دوام بیشتری خواهد داشت.
  • در سافت تنیس دونفره چرخش سرویس بین تیم ها مانند تنیس معمولی است اما هم تیمی ها در طول بازی طی 2 امتیازی پیاپی سرویس عوض می کنند.
  • برخلاف تساوی شکنی در تنیس معمولی، در سافت تنیس از «بازی نهایی» استفاده می شود. در بازی نهایی بازیکنان 2 امتیاز پی در پی سرویس می زنند. پس از دو امتیاز اول، جایگاه خود را عوض کرده و از آن به بعد پس از هر 4 امتیاز تغییر مکان می دهند.

نظر شما در خصوص این بازی چیست؟ آیا تابه‌حال سافت تنیس بازی کرده اید؟ به نظر شما جذابیت کدام ورزش بیشتر است؟ دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار