20/04/2024

تمام آنچه باید درباره مسابقات ویمبلدون بدانید

  • توسط مریم
  • 30/11/2019
  • 0
مسابقات ویمبلدون

تمام آنچه باید درباره مسابقات ویمبلدون بدانید توسط جان نویسنده ای مشتاق، دوستدار بازی، و عاشق گیتار است. تعمیرکار سابق وسایل نقلیه اتوماتیک و در حال حاضر به جوشکاری و توسعه بازی ها و سرگرمی ها مشغول می باشد.

ویمبلدون 2016 ، مسابقات تکنفره آقایان

ویمبلدون یکی از معروفترین مسابقات تنیس و مسلماً یکی از چهار مسابقه برتر در سراسر جهان است. اگر از طرفداران این ورزش نباشید حوالی ژوئن و جولای برای صحبت با دوستان یا خانواده خود که طرفدار تنیس هستند دچار مشکل میشوید چرا که در همین زمان تمام ورزشگاههای انگلیس مملو از طرفداران این ورزش است. اگر میخواهید از آنها عقب نمانید با ما همراه شوید.

این مقاله شما را در حد عالی یا حداقل کسی که راجع به ویمبلدون اطلاعات بسیار دارد خواهد رساند.

مسابقات ویمبلدون چیست؟

مسابقات ویمبلدون

خلاصه ای برای تکمیل اطلاعات پایه ای شما:

چهار مسابقه گرند اسلم

گرند اسلم شامل چهار مسابقه بزرگ در زمین هایی با سطوح مختلف که در کشورهایی مختلف برگزار میشود، میباشد و بزرگترین جوایز مسابقات تنیس را برای کسانی که در هر سال از چهار مسابقه آن در سطوح مختلف با موفقیت بیرون بیایند در نظر دارد. مسابقات:

·         آزاد استرالیا (زمین سخت)

·          آزاد فرانسه (زمین خاکی)

·         ویمبلدون (زمین چمن)

·         آزاد امریکا (زمین سخت)

ویمبلدون یکی از چهار مسابقه گرند اسلم و بزرگترین مسابقات سالانه جهان تنیس است. این چهار رقابت مسابقاتی حرفه ای به حساب می آیند که پیروزی در آنها بیشترین جایزه نقدی و امتیاز را به دنبال دارد.

هر کدام از چهار رقابت گرند اسلم در کشور و سطوح زمینی متفاوت برگزار میشود. محل برگزاری ویمبلدون، لندن انگلیس است و تنها مسابقه گرند اسلم است که بر روی زمین چمن بازی میشود.

بسیاری بر این باوند که ویمبلدون به دلیل تاریخ، قدمت و اینکه اولین مسابقه تنیس بوده است، مهم ترین مسابقه گرند اسم به شمار مییرود.

قطره ای ار تاریخ ویمبلدون

چرا که ویمبلدون تاریخی غنی و گسترده دارد.

مسابقات ویمبلدون

نام حقیقی کدام است؟

ویمبلدون به نام هایی از قبیل “مسابقات ویمبلدون”، “مسابقات قهرمانی ویمبلدون”، “مسابقات تنیس بر روی چمن انگلیس” و ساده تر از همه آنها “ویمبلدون” خوانده میشود.

اولین مسابقه ویمبلدون به سال 1877 زمانی که آن را مسابقه تنیس روی چمن می نامیدند بر میگردد. این مسابقه اولین مسابقه تنیس در تاریخ این ورزش به شمار می آید و در باشگاه های کروکت انگلیس یا تنیس روی چمن برگزار و در آمد حال از برگزاری این مسابقات صرف بازسازی باشگاه های مذبور می گردید.

در سال 1882 باشگاه آل انگلند برای بازی های چمن تنیس ساخته و به کار گرفته می شد. در سال 1884 مسابقه انفرادی بانوان و دونفره آقایان به زمره بازی ها پیوست. هر چند قبل از سال 1913 این باشگاه مسابقات دونفره بانوان و مسابقات دو نفره ترکیبی را به چشم دید.

بسیاری از قوانین بدون تغییر باقی ماندند اما طی گذر سالها تغییراتی نیز در آنها صورت پذیرفت. به طور مثال تا سال 1922 دفاعیع مسابقات تنها در فینال اجرا میشد در حالی که بازیکنان به طرق مناسبی باید از مسابقات عبور میکردند.

قهرمانان وطنی

علی رقم شکل گیری ویمبلدون در انگلیس، انگلیسی تباران اندکی در گروه مسابقات تکنفره آقایان موفق ظاهر شده اند. در واقع از سال 1910 تنها 2 مرد انگلیسی در ورزشگاه آل انگلند پیروز شدند از سال 1936 و پیروزی فرد پری (Fred Perry) 77 سال طول کشید تا پیروزی در سال 2013 با اندی مورای (Andy Murray) دوباره به انگلیس بازگردد. تا سال 1968، ویمبلدو و چهار مسابقه بزرگ به واسطه ممنوعیت ورود بازیکنان حرفه ای متحمل ضررهایی گردید. برداشته شدن این ممنوعیت تحت عنوان مسابقات آزاد شناخته شده است. استادیوم سنتره کورت (Centre Court) در سال 2009 سقفی متحرک بر روی زمین بازی طراحی و پیاده سازی کرد تا در شرایط بد آب و هوایی از بروز تاخیر در بازی ها جلو گیری کند. اولین مسابقه برگزار شده در پناه این سقف بین استانیسلاس وارینکا (Stanislas Wawrinka) و اندی مورای در 29 ژوئن همان سال شکل گرفت. اندی مورای در دور نهایی مسابقات ویمبلدون سال 2012 رقابت خود را در پناه این سقف و در ساعت 11:02 در برابر مارکوس بگدیتس (Marcos Baghdatis) به پایان رساند و در اولین مسابقات فینال تکنفره آقایان نیز در همان سال با راجر فدرر (Roger Federer) هماورد بود.

رقابت ها

تمامی رقابت های برگزار شده از مسابقات تکنفره آقایان تا مسابقات دو نفره بانوان معلول در دسته بندی زیر آمده است.

هرچند ویمبلدون در آغاز با مسابقات آقایان شروع شد، اما بعده ها این بازی ها در انواع مختلف و با بازیکنان مختلفی برگزار گردید. آمار تعداد این مسابقات از سال 2016 به شرح زیر است.

·         128 بازیکن در مسابقات تکنفره آقایان

·         128 بازیکن در مسابقات تکنفره بانوان

·         64 تیم در مسابقات دو نفره آقایان

·         64 تیم در مسابقات دو نفره بانوان

·         48 تیم در مسابقات دو نفره ترکیبی

·         64 بازیکن در مسابقه نوجوانان تکنفره (پسران)

·         64 بازیکن در مسابقات نوجوانان تکنفره (دختران)

·         32 تیم در مسابقه نوجوانان دو نفره (پسران)

·         32 تیم در مسابقه نوجوانان دو نفره (دختران)

·         12 تیم در مسابقات دو نفره معلولین

به غیر از مسابقات معمول 5 رویارویی افتخاری نیز برگزار گردید:

·         8 تیم در مسابقات افتخاری دو نفره آقایان

·         8 تیم در مسابقات افتخاری دو نفره آقایان بین بازیکنان ارشد

·         8 تیم در مسابقات افتخاری دو نفره بانوان

·         4 تیم در مسابقات دونفره معلولین آقایان

·         4 تیم در مسابقات دونفره معلولین بانوان

مسایل حیاتی و مسایل کم اهمیت

حقایقی که دوستان شما را تحت تاثیر قرار میدهد

اکنون، تمام اطلاعات را به خوبی و کامل خوانده اید، اما تاریخ ویمبلدون و اینکه چند تیم در رقابت های نوجوانان آقایان شرکت نموده اند چیزی نیست که شما را در زمره هواداران ویمبلدون نشان دهد. شما به مسایل اساسی تری نیاز دارید. در ادامه چند موضوع جالب را درباره تنیس با هم بررسی میکنیم.

طولانی ترین مسابقه تاریخ

درویمبلدون 2010، جان ایسنر(John Isner) و نیکولاس ماهوت (Nicholas Mahut) در اولین راند رقابت خود طولانی ترین رقابت تاریخ را رقم زدند. این مسابقه بیش از 3 روز به طول انجامید و 183 گیم در آن مسابقه بازی شد. هر دو بازیکن رکورد سروهای بی پاسخ را پشت سر گذاشتند و نهایتاً ایسنر بازی را به نفع خود خاتمه داد.

سفیدی یکدست

ویمبلدون تنها رقابتی ایست که در آن بازیکنان باید به گونه ای خاص لباس بپوشند. بازیکنانی که وارد این دسته از مسابقات میشوند باید از لباسهایی با رنگ غالب سفید استفاده کنند. بازیکنانی که به این قانون پایبند نباشند رد صلاحیت خواهند شد.

دایره برندگان

درحالیکه برنده شدن در رقابت‌های ویمبلدون جزو با ارزش ترین پیروزی ها در تنیس به حساب می آید، بعضی از بازیکنان نسبت به سایرین افتخارات بیشتری در این زمینه کسب نموده اند. مارتینا ناوراتیلوا (Martina Navratilova) با 9 برد در صدر جدول بانوان تنیسور قرار دارد این در حالیست که ویلیام رنشاو (William Renshaw)، پت سمپراس (Pete Sampras) و راجر فدرر با 7 برد در مسابقات آقایان در رده های بعدی قرار گرفته اند.

راجر فدرر بیشتر از سایرین در ورزشگاه آل انگلند به موفقیت دست یافته است.

فینال فدرر

هر چند فدرر تا کنون تنها هفت عنوان ویمبلدون را از آن خود کرده اما رکورد بیشترین حضور در فینال این مسابقات را همواره همراه خود داشته است. او رکورد 10 حضور برای بردن جایزه این مسابقات را از خود به جای گذاشته است.

تپه ای با نام های گوناگون

اورنگی تریس (Aorangi Terrace) زمینی پوشیده از چمن و نزدیک محل برگزاری رقابت‌های ویمبلدون که با نام هنمان هیل (Henman Hill) معروف است و با یاد تنیسور انگلیسی تبار معروف تیم هنمان (Tim Henman) نام گذاری شده است.

همزمان با معروفیت تیم هنمان در این زمین ال سی دی بزرگی که کل زمین بازی را در آن میتوان دید نصب شد. مردمی که نمیتوانستند برای دیدن بازی ها به سنتره کورت بروند نیز در همین محل از تماشای بازی ها لذت میبردند. این زمین به یاد بازیکنان مختلف نام های گوناگونی را از آن خود کرده از جمله “موری موند”( Murray Mound) با یاد اندی موری “رابسون گرین” (Robson Green) به یاد لارا رابسون “هیتر هیل” (Heather Hill) به یاد هیتر واتسون؛ اما معروف ترین این نام ها همچنان “هنمان هیل” میباشد حتی هم اکنون و پس از گذشت سالها از کناره گیری هنمان.

هنمان هیل و مردمی که برای تماشای مسابقات تنیس جمع شده اند

کمی شلوغ نیست؟؟!

ویمبلدون بزرگترین رقابت دنیای تنیس به شمار میرود و جمعیت زیادی که در عکس مشاهده میکنید از گرد همایی بیش از نیم میلیون طرفدار تنیس که هر ساله دو هفته از زمان خود را برای دیدن این مبارزات صرف میکنند، نشات گرفته است.

یکشنبه ها تعطیل است

در طول دوره رقابت‌های ویمبلدون روزهای یکشنبه هیچگونه مسابقه ای برگزار نمیشود. ویمبلدون تنها مسابقه گرند اسلم است که از چنین قانونی پیروی میکند. هر چند در مواقعی تاخیر برگزاری رقابت‌ها به دلیل باران برنامه ریزها را مجبور کرده تا برای جلوگیری از تاخیر بیشتر از این سنت دست بکشند.

بفرمایید توت فرنگی…!

برندهای زیادی در دوره برگزاری ویمبلدون حضور دارند اما هیچکدام نمیتواند جای نوشیدنی های توت فرنگی پیم (Pimm) را در اوقات فراقت تماشاچیان پر کند.

هر چیزی که بخواهید رو دارید

حالا آماده اید که با دوستانتون در باره تنیس و اتفاقات اون به گفتگو بنشینید و حتی درباره قدیمی ترین مسابقات هم حرفی برای گفتن داشته باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار