29/03/2024

بازی تنیس در کودکان از چه سنی آغاز می شود؟

  • توسط آزاده یوسفی
  • 11/01/2020
  • 0

شما از جمله افرادی هستید که به تنیس علاقه دارید. همچنین می خواهید کودک شما از بازی تنیس لذت برده و آن را یاد گیرد. اما سوالی که در این جا مطرح است این است که بازی تنیس در کودکان از چه سنی آغاز شده و یا بهتر است کودک شما در چه سنی شروع به بازی تنیس کند؟

جواب اکثر مربیانی که با آنها رو به رو می شویم این است که یک کودک می بایست از سن 5 سالگی شروع به بازی تنیس کند.

اگر فرزند پیش فعال و ذاتا با استعدادی دارید می توانید از 4 سالگی نیز آغاز به بازی تنیس کنید. با این حال من به عنوان مربی شخصی توصیه میکنم بهترین سن شروع بازی تنیس در کودکان 5 سال می باشد که در این سن کودک می تواند علاوه بر تمرکز روی بازی و محوه حرکات، از بازی نیز لذت ببرد.

اگر فرزند شما زودتر از 4 سالگی شروع به بازی تنیس کند عملا فعالیتی بیهوده را آغاز نموده است. چرا که کودکان در این سن کوچک تر از آن هستند که متوجه شوند در حال انجام دادن چه کاری اند. بدیهی است که می توانید کودکان خود را در سن 2 سالگی یا 3 سالگی به زمین تنیس بیاورید و آن ها را با توپ و زمین بازی آشنا سازید. در چنین حالتی اگر کودک شما شیفته توپ و زمین تنیس و راکت شود در چند سال آینده که قصد شروع فعالیت جدیدی را دارد، علاقه مند تر و مصمم تر خواهد بود.

در صورتی که فرزند شما بعد از 5 سالگی شروع به یادگیری تنیس کند، مشکلی وجود نداشته و هنوز هم می تواند یک بازیکن خوب باشد. اما نظر من و مربیانی که سال هاست در این حوزه مشغول به فعالیت هستند این است که در صورتی که کودک بعد از 10 سالگی آغاز به یادگیری بازی تنیس نماید، در مقایسه با کودکانی که زودتر این کار را شروع کرده اند دیرتر مهارت ها را فرا میگیرد.

این عمل دقیقاً مانند نحوه یادگیری زبان یا خواندن و نوشتن در زمان کودکی است که هرچه زودتر آن را یاد بگیریم، آسان تر می شود.

چرا کودک من باید تنیس را زود بیاموزد؟

چرا کودک من باید تنیس را زود بیاموزد؟

اگر فرزند شما قبل از 10 سالگی بتواند مکانیزم صحیح حرکات و ضربات را بیاموزد، به راحتی و بسیار طبیعی می توانند ضربه ها را در زمین بازی انجام دهند. شروع یادگیری و بازی تنیس در کودکان در سنین پایین باعث می شود تا حرکات در حافظه ماهیچه ای ذخیره شده و این امر باعث می شود تا آن ها اساس و پایه ورزش تنیس را به درستی آموخته و در طول عمر حرفه ای و ورزشی خود از مهارت های ثبت شده به درستی بهره بگیرند.

مطمئناً با راهنمایی های اولیه و صحیح، ضربات فورهند، بک هند و والی می تواند به درستی و خوبی در زمین تنیس انجام شود. هرچند ضربه سرویس کمی متفاوت است و به دلیل پیچیده بودن ضربه سرویس، اغلب این نوع ضربه چالش برانگیزترین ضربه در بازی تنیس در کودکان و بزرگسالان است. در حالت کلی و عمومی ضربات سرویس تا 12 الی 13 سالگی که کودکان رشد قدی دارند نمی تواند به صورت حرفه ای آموخته و یاد گرفته شود و می بایست برای مهارت یافتن در این نوع ضربه کمی صبر و حوصله به خرج داد.

اگر فرزند شما بزرگ تر و در حدود 12 تا 13 ساله می باشد، و کماکان قصد یادگیری بازی تنیس را دارد، همچنان فرصت برای یادگیری وجود داشته و این افراد می توانند طی سنین بالاتر جز بازیکنان حرفه ای این رشته ورزشی باشند. اما توجه داشته باشید که این امر بستگی به علاقه قلبی و شدید افراد در این سن، پشتکار و توانایی های آن ها، و هماهنگی های حرکتی آن ها در زمین بازی می باشد.

با برخورداری از یک مربی حرفه ای و تمرینات زیاد، یک فرد 12 و 13 ساله می تواند در مدرسه خود یک تیم تنیس تشکیل داده و به بازی بپردازد. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که کودک شما یکی از بهترین ورزش ها را برای یادگیری انتخاب کرده است و قادر خواهد بود در طول عمر خود از تنیس لذت ببرد.

چگونه باید آموزش تنیس فرزندم را شروع کنم؟

چگونه باید آموزش تنیس فرزندم را شروع کنم؟

اگر خودتان یک مربی تنیس هستید می توانید از همان ابتدا آموزش های ابتدایی و تکنیک های ضربات فورهند و بکهند را به کودکان خود شروع کنید. در صورتی که خود مربی نیستید طبیعتا قصد دارید یک مربی حرفه ای با تجربه تنیس را برای آموزش فرزند خود استخدام کنید. این امر بسیار مهم بوده و تاکید داریم که می بایست بهترین مربی را از همان ابتدای آموزش برای فرزند خود در نظر بگیرید.

بسیار مهم است که فردی که برای آمموزش فرزند شما استخدام می شود دارای تجهیزات مناسب برای آموزش به فرزند شما باشد. این بدین معنی است که چنین مربی می بایست توپ سبز، نارنجی و یا قرمز به همراه داشته باشد و فرزند 4 تا 10 ساله شما را درگیر بازی با توپ اصلی زمین تنیس نکند. گفتنی است که یادگیری و بازی تنیس در کودکان با برزگسالان کمی متفاوت بوده و توپ های قرمز برای یادگیری کودکان کم سن و سال، و سپس نارنجی و در نهایت توپ های سبز هستند. به عبارتی توپ سبز آخرین توپی است که مربی می بایست از آن جهت آموزش کودک شما در سن 10 الی 11 سالگی و قبل از استفاده از توپ های معمول بازی تنیس استفاده کند.

نکته دیگری که در ارتباط با استخدام یک مربی تنیس وجود دارد این است که اگر مربی روش صحیح بازی کردن را به فرزند شما نشان ندهد، فرزند شما تکنیک صحیح را یاد نمی گیرد و از تنیس لذت نمی برد. علاوه بر این، فرزند شما در صورت آموزش اشتباه می بایست بعدها در طول دوره حرفه ای و ورزشی خود عادات اشتباه یادگرفته شده را اصلاح نماید.

حتما با برخی از بازیکنان 40 و 50 ساله باشگاهی که با تکنیکهای ضعیف روبه رو هستند و هرگز پیشرفت نمی کنند مواجه شده اید که این امر ناشی از یادگیری های شخصی این دسته از افراد یا تمرین و یادگیری نزد مربیان کار نابلد بوده است.

چگونه باید آموزش تنیس فرزندم را شروع کنم؟00

اگر مشکل هزینه ندارید و عاشق تنیس هستید می توانید در یک آکادمی یادگیری تنیس ثبت نام کنید. امروزه اکثر بازیکنان حرفه ای اعم از مرد و زن بسیاری از سال های عمر خود را در آکادمی های تنیس جهت یادگیری مهارت های تنیس می گذرانند. هرچند آکادمی های یادگیری تنیس هزینه بالاتری را در پی خواهند داشت، اما از آنجا که مربیان بسیار حرفه ای در آن به تدریس می پردازند بهترین مکان جهت یادگیری بازی تنیس در کودکان خواهد بود.

در چنین محیطی فرزندان با سایر کودکان هم سن و هم سطح خود در محیطی ورزشی به یادگیری می پردازند و در عین حال از زندگی و رقابت نیز لذت می برند.

همزمان با این که فرزند شما آموزش می بیند در مقابل سایر بازیکنان هم سطح خود به رقابت می پردازد. در صورتی که کودک از علاقه کافی برخوردار بوده و تحت نظارت یک مربی حرفه ای و با تجربه آموزش ببیند، می توانید به زودی آن ها را وارد مسابقات ورزش تنیس کنید.

یک ایده انقلابی جهت آموزش سریع به کودکان 10 سال و کمتر از آن

یک ایده انقلابی جهت آموزش سریع به کودکان 10 سال و کمتر از آن

در مارس 2008 سازمان USTA برنامه جدیدی برای بچه های زیر 10 سال طراحی کرد. در 100 سال گذشته کودکان مجبور بودند در زمین های واقعی و با تنیس و توپ های معمول به یادگیری بپردازند. بدیهی است که نمی توان از یک کودک 8 ساله همانند راجر فدرر انتظار داشت بتواند کل زمین تنیس را پوشش دهد. چرا که بازی تنیس در کودکان بسیار متفاوت از افراد بزرگسال است. به علاوه، توپ های معمول تنیس بسیار سنگین تر می باشند و بازی با آن ها برای کودکان کوچک تر سخت است. این امر باعث می شود تا کودکان در سنین کودکی از تنیس زده شده و به رشته ورزشی دیگری روی آورند.

در این زمان بود که برنامه Quickstart برای کاهش تمامی موارد فوق معرفی شد. این برنامه برای کودکان سنین 4 الی 10 سال طراحی شد که شامل زمین های کوچک تر تنیس، تورهای کوتاه تر، راکت ویژه کودکان و توپ های نرم تر بود. تمامی این عوامل باعث می شود تا کودکان بتوانند به صورت واقعی و با نیروی طبیعی بدن خود به بازی درون زمین پرداخته و در عین حال که آموزش می بینند از آن لذت ببرند.

برنامه Quickstart یک برنامه کاملا ساختار مند و نظارت شده می باشد که همان طور که گفته شد برای آشنایی بچه ها با رشته ورزشی تنیس همراه با سرگرمی و بدون فشار طراحی شده است. کودکان در این نوع آموزش راحت تر و زودتر به یادگیری ورزش تنیس می پردازند.

بنابراین در صورتی که فرزند شما بین 4 تا 10 سال سن دارد می توانید از برنامه Quickstart استفاده کرده و فرزند خود را ثبت نام نمایید. کافی است در محل زندگی خود و یا از طریق گوگل به مکان هایی که از چنین برنامه ای برخوردارند دسترسی پیدا کنید.

سخن آخر در یادگیری و بازی تنیس در کودکان

سخن آخر در یادگیری و بازی تنیس در کودکان

مطالب این مقاله نظر شخصی من، به عنوان یک مربی، در مورد نحوه آموزش فرزندان و یادگیری بازی تنیس در کودکان است. اول ، باید بدانیم که کودک ما به تنیس علاقه ای دارد یا نه. در حالت ایده آل، برای چند درس Quickstart هزینه می کنم و پس از آن از فرزندم می پرسم که آیا از آن لذت می برد یا نه؟ اگر جواب فرزندم مثبت بود همین روند را ادامه داده و در Quickstart می ماند تا مهارت های لازم را تا دوران جوانی یاد بگیرد.

در حالی که Quickstart برای آشنایی کودکان با رشته تنیس بسیار عالی است، ممکن است بخواهم در یک مقطع مربی معتبری را استخدام کنم که این اتفاق اصولا در سن 7 تا 8 سالگی فرزند و پس از گذراندن دوره ای در Quickstart اتفاق می افتد.

این قضیه می تواند در کنار فعالیت در Quickstart نیز ادامه داشته باشد. به طوری که آموزش های مختص مربی خصوصی یک بار یا دو بار در هفته ایده آل خواهد بود.
با نزدیک شدن فرزندم به سن 9 و 10 سالگی ، Quickstart را رها کرده و می بایست با مربیگری قدم به قدم یک فرد حرفه ای و انجام مسابقات با هم سن و سال ها و هم سطح های خود آمادگی های بیشتر انجام شود.

با پیشرفت فرزند و رسیدن به سن بالاتر می بایست بازی ها و مسابقات تک به تک تمرین شود. در صورتی که بتوان کودکی هم سن فرزند خود پیدا کنید بهتر است آنها را هم بازی یکدیگر نموده تا از بازی تنیس لذت ببرند. در سن 11 تا 13 سالگی فرزند شما می بایست بازی های زیادی را انجام دهد تا بتواند توسط آنها تجارب زیادی به دست آورده و به انواع سبک های بازی آشنا شود.

از سن 14 سالگی نیز باید به همین روش ادامه داد، مسابقات تک به تک با آموزش های مربی حرفه ای. در سن 14 تا 15 سالگی کودک به قدری مهارت دارد که میتواند به باشگاه ورزشی مدرسه خود پیوسته و تیم تنیس تشکیل دهد. در خوشبینانه ترین حالت کودک شما می تواند بورس تحصیلی دریافت کرده و به عنوان یک بازیکن حرفه ای بدرخشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار