20/04/2024

برترین بازیکنان خواهر و برادر در تنیس دونفره

  • توسط مریم
  • 30/10/2019
  • 0
باب و مایک برایان در تنیس دونفره

اندی مورای و برادرش جیمی، سیتی اُپِن امسال تصمیم گرفتند تا با هم در مسابقات تنیس تیمی شرکت کنند، اما به نظر شما رنکینگ آنها در میان سایر برادران یا خواهران هم تیم کجاست؟

10 برادر و خواهر برتر تنیس دونفره

برادران مورای از مسابقات دیویس کاپ 2016 در مسابقات دو نفره با هم دیده شدند اما این اولین و آخرین همکاری خواهران و برادران در دنیای تنیس نبوده و نیست. بی شک باب و مایک برایان و همچنین ونوس و سرنا ویلیامز نمونه دو زوج قدرتمند در این زمینه هستند.

بدون کلمه ای اضافه تر می خواهیم به سراغ رنکینگ مربوط به این زوج های دوستداشتنی و محبوب برویم

جان و پاتریک مک انرو – دهم

این زوج با وجود پتانسیل بالا نتوانستند آنطور که باید در این رقابت ها ظاهر شوند و رنک دهم به این دو برادر اختصاص داده شد.

جان مک انرو یکی از بازیکنان برتر تنیس جهان است که تا به امروز توانسته به هفت عنوان گرند اسلم تک نفره، نه عنوان دونفره و یک عنوان بازی های دونفره ترکیبی دست پیدا کند. اما تنها عنوان موفق گرند اسم پاتریک، در مسابقات دونفره آزاد فرانسه سال 1989 بود و از آنجایی که در این مسابقه با جیم گرب امریکایی هم تیم بودند مسلماً نمی توان آن را به عنوان یک فعالیت خانوادگی در نظر گرفت.

این موضوع نشان دهنده عدم موفقیت دو برادر با هم نیست. آنها در مسابقات ریچموند دبلیو سی تی سال 1984 و مسابقات سرپوشیده پاریس در سال 1992 در کنار هم پیروز بودند اما این مسابقه آخرین حضور حرفه ای آنها در کنار یکدیگر بود.

اندی و جیمی مورای – نهم

همگی ما به خوبی می دانیم که اندی مورای به خصوص در مسابقات اِی تی پی یکی از بهترین بازیکنان حاضر است اما در کمال تاسف با اینکه برادر او جیمی در مسابقات دونفره نبوغ و استعداد فوق العاده ای دارد به ندرت مشاهده می شود که به عنوان هم تیمی کنار یکدیگر ظاهر شوند.

اندی برنده سه عنوان تکنفره مسابقات گرند اسلم است در حالیکه برادرش جیمی در عناوین دونفره این مسابقات (همراه با برونو سورز) برنده دو رقابت و در مسابقات دونفره ترکیبی چهار بار (دو بار همراه مارتینا هینگیز یکی همراه جلنا جانکوویچ و یک بار همراه بتانی ماتک سندز) پیروز میادین بوده است.

اما با وجود چنین پتانسیل بالایی، برادران مورای، در دو دیدار مسابقات آزاد والنسیا 2010 برای اولین بار و برای آخرین بار در مسابقات آزاد ژاپن 2011 کنار یکدیگر توانستند جوایز مسابقات را از آن خود نمایند.

آنها در دیویس کاپ 2015 نیز با یکدیگر هم تیم بودند و در مقابل بلگیوم کی به اولین عنوان خود در این مسابقات دست پیدا نمودند.

جودی مورای در برنامه زنده اسپورت ویک بی بی سی می گوید: « امیدوارم روزی در مسابقات اِس دبلیو 19 (SW19) آنها را در کنار هم ملاقات نماییم. می توانم به قطع بگویم که تا قبل از کناره گیری از ورزش آنها را در مسابقات دونفره ویمبلدون کنار هم خواهیم دید. » شاید مسابقات ویمبلدون سال بعد همان مسابقه موعود باشد.

آرانتا سانچز ویکاریو، امیلی و جاویر سانچز – هشتم

با پیروزی در چهار مسابقه گرند اسلم شامل سه مسابقه آزاد فرانسه و شش عنوان مسابقات دو نفره بانوان بی شک آرانتا ستاره تنیس خانواده به حساب می آمد.

با اینکه پیروزی های این ستاره اسپانیایی شامل مسابقات دونفره گرند اسلم نمی شود، اما مقام دوم مسابقات آزاد امریکا، با شکست در برابر مانون بولگراف و تام نیجسن آلمانی در فینال، از آنِ آرانتا و امیلی گردید.

امیلی و جاویر با پیروزی در 50 مسابقه دونفره در پیشینه خود و 27 پیروزی به عنوان هم تیمی، هر دو، بازیکنان بسیار خوبی هستند هرچند تنها دو پیروزی در مسابقات اِی تی پی را در عنوان دونفره به عنوان هم تیمی از آن خود نمودند.

لوک و مورفی جنسن – هفتم

این دو برادر به قصد پیروزی در مسابقات آزاد فرانسه در سال 1993 برای مسابقات دونفره آقایان آماده شدند و توانستند این افتخار را از آن خود نمایند. گذشته از این پیروزی در مسابقات دونفره اِی تی پی نیز سه بار از سال 1995 تا 1997 پیروزی را در کنار هم تجربه نمودند.

هیچکدام از این دو برادر نتوانستند در عنوان مسابقات یکنفره مقامی به دست بیاورند، البته که لوک با پیروزی شش مسابقه دونفره دیگر و کسب مقام در مسابقات دونفره ترکیبی آزاد استرالیا و فرانسه سال 1996 از برادر خود موفق تر بود.

آلونا و کاترینا بوندارنکو – ششم

گاهی نسبت خانوادگی میتواند تاثیرات منفی نیز داشته باشد اما آلونا و کاترینا با عبرت گرفتن از اشتباهات پیشین خود توانستند پیروزی مسابقات آزاد استرالیای سال 2008 را در عنوان مسابقات دونفره بانوان در برابر ویکتوریا آزارنکا و شاهار پییِر از آن خود نمایند.

آلونا پس از سی و هشتمین مسابقه و کسب اولین عنوان در مسابقات دونفره: « سال پیش به دلیل اختلاف در کار تیمی نتوانستیم بازی خوبی را در زمین داشته باشیم اما حالا تلاش می کنیم تا به حرف هم گوش داده و منظور یکدیگر را بفهمیم شاید کلید موفقیتمان همین باشد.»

این زوج اوکراینی چند هفته بعد توانستند در مسابقات جی دی اف در پاریس (یکی از مسابقات تور دبلیو تی اِی) پیروز شوند اما عنوان فینال این مسابقات را سال 2009 در مسابقه ای سی ام (ECM) پاراگوئه بدست آوردند.

خواهر بزرگتر آنها والریا که یکی از بازیکنان ماهر تنیس است تا کنون نتوانسته در عنوان تکنفره یا دونفره مسابقات دبلیو تی اِی مقامی را از آن خود نماید.

تریسی و جان استین – پنجم

همگی داستان تریسی را به عنوان جوانترین قهرمان مسابقات آزاد امریکا و پیروزی عنوان سال 1979 وقتی فقط نه ماه از شانزدهمین سال زندگی اش گذشته بود، میدانیم و همچنین از پیروزی او در سال 1981 نیز باخبریم اما در این میان عنوان مسابقات تنیس دونفره ترکیبی ویمبلدون که همراه برادرش در آن حاضر شده بود نیز وجود دارد.

این زوج اولین برادر و خواهری بودند که توانستد با پیروزی در مسابقات اِس دبلیو 19 در سال 1980 یکی از عناوین گرند اسلم را از آن خود نمایند. در دو ست اول این مسابقه برابر دنی فروم و مارک ادموندسون، عقب بودند تا اینکه با یک جهش عالی بازی را در دست گرفتند.

جان : « پیروزی در مسابقات ویمبلدون آرزوی تمامی بازیکنان تنیس است و شریک بودن این پیروزی با خواهرم آن را از هر لذتی دلنشین تر می کند. »

برادر این زوج، جف، نیز از بازیکنان حرفه ای است اما تنها برنده یک عنوان مسابقات تکنفره و یک عنوان مسابقات دو نفره و بدون همراهی اعضای خانواده بوده است.

بایرون، واینه و کارا بلک – چهارم

واینه و کارا با پیروزی در مسابقات دونفره ترکیبی آزاد فرانسه 2002 و ویمببلدون 2004، دو عنوان مسابقات گرند اسلم را از آن خود نمودند. آنها همچنین توانستند در مسابقات آزاد فرانسه سال 2004 به مقام دوم نائل شوند.

اگرچه مابین این دو پیروزی، بایرون و واینه در سه مسابقه گرند اسلم دونفره دیگر نیز پیروز شدند اما نتوانستند به پیروزی در مسابقات بزرگ دست پیدا نمایند. تنها پیروزی آنها در مسابقات دونفره آزاد چِنای 2001 در کنار یکدیگر بوده است.

هلنا سوکوا و سیریل ساک – سوم

هلنا سوکوا با وجود چهار حضور در مسابقات فینال گرند اسلم تکنفره نتوانست در هیکدام پیروز میدان باشد. اما در مسابقات دونفره بانوان نه بار و در مساقات دونفره ترکیبی به همراه برادرش سیریل پنج بار پیروزی را تجربه کرد.

اولین عنوان گرند اسلم خود را در مسابقات آزاد فرانسه سال 1991 با شکست کرولاین و پاول هارویس هلندی به دست آوردند و پس از آن در سال های 1996 و 1997 مسابقات ویمبلدون را با پیروزی به پایان رساندند.

همچنین سیریل در یک مسابقه دونفره آقایان و مسابقات دونفره ترکیبی ویمبلدون 1992 (به همراه لاریسا نیلند) پیروزی را تجربه کرد.

ونوس و سرنا ویلیامز – دوم

Serena and Venus Williams celebrate victory in the women’s doubles on day twelve of the Wimbledon Championships at the All England Lawn Tennis and Croquet Club, Wimbledon. London, UK, Saturday July 9, 2016. Photo by Corinne Dubreuil/ABACAPRESS.COM

رکورد خواهران ویلیامز در بازی های دونفره همراه یکدیگر به شدت متفاوت است.

فینال مسابقات گرند اسلم: 14 بازی، 14 پیروزی. فینال المپیک: 3 بازی، 3 پیروزی. فینال دبلیو تی اِی: 2 بازی، 2 پیروزی. فینال فِدکاپ: یک بازی، یک پیروزی.

روی هم رفته این دو خواهر 22 بار در فینال مسابقات تنیس دونفره حاضر شدند و یک بار در مسابقات آزاد کالیفرنیای جنوبی 1999 بازی را واگذار نمودند.

همچنین در میان این مسابقات سی عنوان پیروزی مسابقات گرند اسلم تکنفره نیز به چشم می خورد. اگر این دو خواهر تا این اندازه در مسابقات تکنفره موفق نبودند بی شک عناوین بیشتری را در کنار یکدیگر تجربه مینمودند.

باب و مایک برایان – اول

با رکورد ۱۱۴ پیروزی در مسابقات دونفره این دو تن موفق ترین زوج تنیس به حساب می آیند. شانزده پیروزی از عناوین ذکر شده، مربوط به مسابقات گرند اسلم است. این زوج با پیروزی در بیش از هزار مسابقه و چهارصد هفته پابرجایی در رتبه اول  مهر محکمی بر عنوان موفق ترین زوج تنیس زده اند.

عدم موفقیت آنها در مسابقات گرند اسلم ۱۹۹۵ باعث شد تا سال ۲۰۰۳ برای پیروزی صبر کنند و با پیروزی در فینال مسابقات آزاد فرانسه به اولین پیروزی بزرگ خود در عنوان تنیس دونفره دست پیدا نمودند.

در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ موفقیت این زوج کاملاً محسوس بود و سالیانه حداقل جایزه پیروزی در یکی از مسابقات گرند اسلم را از آن خود می نمودند. کلکسیون افتخارات آن دو در مسابقات گرند اسلم شامل پیروزی در شش مسابقه آزاد استرالیا، دو مسابقه آزاد فرانسه، سه مسابقه ویمبلدون و پنج مسابقه آزاد امریکا می باشد.

اگرچه آخرین عنوان گرند اسلم آنها در مسابقات آزاد امریکا سال ۲۰۱۴ دست داد، اما آخرین حضور آنها در مسابقات فینال نبود.

گذشته از مسابقات ذکر شده، در تصاحب یک مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و پیروزی در چهار مسابقه قهرمانی پایان سال، ۳۶ مسابقه مسترز ۱۰۰۰ و یک عنوان دیویس کاپ موفق بودند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار