29/03/2024

امروز اوضاع خوب نیست چکار باید کرد؟

  • توسط مریم
  • 23/05/2019
  • 0
امروز-اوضاع-خوب-نیست

امروز اوضاع خوب نیست تا به حال براتون پیش اومده که در طول یک روز حال خوبی نداشته باشید، عصبانی یا خشمگین شده باشید و یا کلاً نا امید بشید چرا که روز، روز شما نیست. راکت رو حس نمیکنید، توپ را نمیبینید، حرکت ها منسجم و ضرباتتان مثل همیشه نیست راجع به سرویس ها که هیچ….

همه ما در چنین موقعیتی گیر کردیم درسته؟ پس چندان غیر طبیعی نیست که همه ما گاهی روز بدی را داشته باشیم. دقیقاً همانطور که در زندگی روزمره وجود دارد در تنیس هم گاهی روزهای بدی را ممکن است تجربه کنید روزهایی که شانس با شما یار نیست. اما مجبور نیستید تا آخرش توی همین وضعیت بمانید. شخصاً توانستم بعضی از بهترین نتیجه ها را وقتی که روز بدی را شروع کردم، تجربه کنم. اصولاً وقتی روز بدی را شروع میکنیم، نا امید هستیم، به زمین و زمان بد و بیراه میگوییم و از دست این روز بد که هیچ چیز را به کام ما نمیچرخاند شکایت میکنیم (که البته اشتباه هم نیست)، درچنین وضعیتی خیلی احساساتی می شویم و همه می دانیم وقتی در یک بازی احساسات غالب شوند اوضاع چطور میتواند پیش رود…

اوضاع خوبی نیست. تصمیم های بد، حجوم افکار متفاوت و اغلب منفی، گویا کلید دیدن توپ را خاموش کرده باشیم، توپ را درست نمیبینیم و شوک بدی که در لحظات مهم و حیاطی مسابقه به ما وارد میشود همه چیز را بهم میریزد.چرا این اتفاقات میافتد؟ اعتقادات منفی زیادی در باره یک روز بد وجود دارد به عنوان مثال:

اگر امروز اوضاع خوب نیست اگر امروز روز من نیست، جای شک هم نیست که در مقابل یک بازیکن خوب نمیتوانم پیروز شوم پس چرا تلاش کنم؟
همه چیز خیلی سخت است، اگر امروز هم مثل همیشه بود، تمام این ضربات موفق بودند.هر دو جمله بالا تمرکز شما را به سمت مسائل منفی هدایت میکند، و وقتی بازیکنی این افکار را داشته باشد، احساساتش از چیزی که بوده منفی تر میشود. حالا قدرت بازی شما افت می کند و نمیتوانید آنطور که باید بازی را پیش ببرید با این حساب در نهایت باید بگوییم که حق با شما بود، پیش بینی درستی داشتید، پیش بینی خوبی که به قیمت باخت در بازی تمام شد.

اما کسی به قضاوت درست یا غلط شما درباره خودتان کاری ندارد چیزی که از بیرون دیده شده جز به نمایش گذاشتن یک بازی بد و نتیجه باخت چیز دیگری نیست. حالا چه باید کرد؟

امروز اوضاع خوب نیست

امروز اوضاع خوب نیست ، نگرش مثبت، موقعیت متفاوتی را برای شما ایجاد میکند. قبل از هر چیز، واقعیت را همانطور که هست بپذیرید. اگر روز بدی را شروع کردید این موضوع را بپذیرید. حالا چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است ضربات درست پرتاب نشود، یا در بازی مرتکب خطا شوید، بهترین تکنیک های شما درست از آب در نمیاید و یا هر اتفاق بد دیگری که فکرش را بکنید. بله، شاید تمام افکار شما درست باشد به هر حال این، ماهیت یک روز بد است…

به جای اینکه با رویابافی سعی کنید احساس خوبی به خود بدهید و یا اینکه احساساتتان را نادیده بگیرید بهتر است با واقعیت رو به رو شوید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که واقعیت را همانطوری که هست بپذیرید اما به شکلی متفاوت با آن برخورد کنید.

شاید نتوانید برنده بازی باشید یا حتی ضربات، سرویس ها و پاسخ های خوبی را به نمایش بگذارید، اما چیزی که باید با چشم باز به استقبال و مقابله با آن بروید این است که امروز اوضاع سخت تر از روزهای دیگر خواهد بود. امروز وقت استفاده از میانبر و راح حل های سریع برای پیروزی نیست.

باید 100% بدون ریسک عمل کنید. فرای انتظار بازی کنید و سرویس های محکم و حساب شده خود را به رخ بکشید. شاید بد نباشد که روند بازی و استراتژی عملکرد خود را عوض کنید. اگر امروز بازی تهاجمی شما به نتیجه ای نمیرسد نقطه مقابل آن بازی را به کار ببرید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

با نگرش و روش بازی خود به حریفتان بگویید: باشه، مثل اینکه امروز نمیتوانم با بازی خوب و هوشمندانه تو را شکست بدهم اما هوشمندانه و با نگرش مثبت با تو مبارزه میکنم، فکر میکنی بتوانی من را شکست دهی؟

امروز اوضاع خوب نیست چرا؟ با نگاهی سریع و موشکافانه به مشکلات خود، به دنبال راه حل بگردید. اگر چیزی حس نمیکنید دنبالش بگردید. یک جا بایستید، روی احساس خود نسبت به توپ تمرکز کنید و توجه کنید در کدام موقعیت روند بهتری را تجربه می کنید. اگر با سرو زدن مشکلی دارید روش را تغییر دهید. اگر میبینید فقط 4% از یک ضربه 150 متر بر ثانیه ای نمود پیدا میکند، سرویس آهسته تری داشته باشید. اگر ممکن است ضربه ای را با اختلاف چند سانتیمتر از دست بدهید اوضاع را به نفع خود تغییر دهید. در هر موقعیتی روش بهتر را بسنجید و آن را به کار ببرید.

فکر میکنید حریف شما کار شما را تلافی کند؟ در این صورت باید گفت به هر حال شما قرار بوده این مسابقه را از دست بدهید چرا که قبلاً و بدون اینکه حتی بازی صورت بگیرد شما خود را محکوم به باخت کرده اید. چرا ایده های خود را اجرایی نمی کنید؟ حریفتان را به بازی فوق العاده ای که قرار است شما مجری آن باشید، دعوت کنید حداقل با این کار مسابقه دلیرانه ای را به اجرا می گذارید.

امروز اوضاع خوب نیست ،فقط روی تنیس تمرکز کنید نه روی حریفتان! وقتی فکر میکنید روز بدی را شروع کرده اید، این تکنیک میتواند موثر باشد. کار دشواریست که همزمان مشکلات مربوط به بدبیاری های این روز و سختی های مقابله در برابر حریف خود را از نظر بگذرانید. اول باید مشکلات را با بازی حل کنید و بعد روی مشکلات در بازی با حریف متمرکز شوید. اگر مشکلات تنیس را حل نکرده باشید چطور میتوانید در برابر حریف خوب ظاهر شوید آن هم بدون در دست داشتن سلاحی که درست کار کند. مشکلات را ببینید و بعد دنبال راه حل بگردید. اول روی بهبود عملکرد خود در تنیس متمرکز شوید و سپس به نحوه بازی در برابر حریف بیانیشید.

در حوزه چگونگی کنار آمدن با شرایطی نظیر این توضیحات زیادی میتوان داد. کار ساده ای نیست اما فهمیدن، یادگیری و به کار بردن آنها در چنین شرایطی، بسیار مفید خواهد بود. هرچند راه حلی سریع نیست. دستورالعمل ذهنی برای برندگان تنیس راه حل هایی از این دست پیشنهاد میکند و چگونگی مقابله با شرایطی از این قسم را نشان میدهد. با این راه حل ها فوراً می توانید راه پیروزی را، حتی در روزهایی که شانس از شما روی برگردانده، برای خود باز کنید. فکر میکنید یادگیری این راه حل ها چه تاثیری بر اعتماد به نفس و رتبه اکتسابی شما خواهد داشت؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار