29/03/2024

از الکس دی مینور تا کیریوس؛استرالیا با ترکیب خطرناکی در ATP Cup حاضر می‌شود

  • توسط سروش
  • 18/12/2019
  • 0

تیم ملی تنیس مردان استرالیا در دیدار افتتاحیه تورنمنت ATP Cup در شهر بریزبین به میدان خواهد رفت. آن‌ها با بازیکنانی همچون الکس دی مینور و نیک کیریوس، ترکیب خطرناک و هجومی را در این رقابت‌ها شکل داده‌اند.

از الکس دی مینور تا کیریوس؛ ترکیب استرالیا در ATP Cup

راد لاور مرد افسانه‌ای تنیس استرالیا که فاتح ۱۱ گرند اسلم تاریخ است، از شرایط تیم ملی کشورش در نخستین رویداد فصل جاری مسابقات تنیس صحبت به میان آورده است. او معتقد است که با قدرت جوانی و سخت‌کوشی الکس دی مینور که یک بازیکن حرفه‌ای تمام عیار است و به این آسانی‌ها به کسی در مسابقاتش باج نمی‌دهد و همچنین بازیکنی چون نیک کیریوس که فاقد نظم و انضباط است، اما به همان اندازه جنگنده، تکنیکی و پرقدرت است و استرالیا با این دو توان شکست هر تیمی را در رقابت‌های ATP Cup خواهد داشت. لاور دربارۀ نیک کیریوس گفته که او به احتمال فراوان زنندۀ بهترین سرویس‌ها در طول این مسابقات خواهد بود و با استعداد بالایش قادر به شکست هر حریفی است. در کمتر تیم ملی تنیسی شاهد تضاد و تفاوت‌های بیش از حدی در مقایسه دو ملی‌پوش خواهیم بود. الکس دی مینور ستارۀ جوانی است که بدان شکل از غنایِ تکنیکی بالایی برخوردار نیست، اما روحیۀ جنگندگی بالایی دارد و با تکیه به نیروی جوانی‌اش کار را برای هر حریفی سخت خواهد کرد. در سوی دیگر شما نیک کیریوس را دارید، بازیکنی که یکی از بهترین زنندگانِ سرویس در بین تنیسورهای دنیا به حساب می‌آید و تکنیک بالای او در هر مسابقه‌ای زبانزد عام و خاص بوده است.

نخستین دورۀ مسابقات ATP Cup از سوم تا دوازدهم ماه ژانویه در سه شهر بریزبین، سیدنی و پِرت کشور استرالیا با حضور ۲۴ کشور در شش گروه چهار تیمی برگزار خواهد شد. استرالیا در گروه ششم (F) با تیم‌های ملی آلمان، یونان و کانادا هم‌گروه شده است. ترکیب پنج نفره استرالیایی‌ها شامل نفراتی چون جان میلمن، نیک کیریوس، الکس دی مینور، جان پیرس و کریس گوچیون با کاپیتانی تنیس باز سرشناسی به نام لیتون هیوئیت است. راد لاور در مصاحبه‌ای با سایت ATPTour.com دربارۀ شرایط تیم ملی تنیس استرالیا به گفت‌و‌گو نشسته و دراین‌باره گفته است:

هر دوی آن‌ها (الکس و نیک) تنیس عالی را به نمایش می‌گذارند و این به خودی خود، امتیاز بالایی برای تیم ملی استرالیا محسوب می‌شود.

راد لاور که خود در دوران بازیگری‌اش با تکنیک ناب و مثال‌زدنی خود تحسین علاقه‌مندان به رشتۀ تنیس را در پی داشته بود، از توانمندی‌های بالای الکس دی مینور و نیک کیریوس تعریف کرده است. او در ادامۀ صحبت‌هایش می‌افزاید:

خود من در دوران بازی‌ام همیشه پرخاشگر بودم. هیچ‌وقت دوست نداشتم طعم شکست را در مسابقه‌ای بچشم و در روزهای جوانی‌ام واقعاً تحمل هیچ شکستی را نداشتم. وقتی به امتیاز ۴۰ در یک گیم می‌رسید، مشتاقانه دست به هر کاری می‌زنید که با به دست آوردن امتیاز بعد به پیروزی برسید و این خود نشان از روحیۀ جنگندگی یک تنیسور دارد.

الکس دی مینور

لاور به یاد می‌آورد که چندین سال پیش به تماشای بازی‌های دی مینور نشسته بود و در همان زمان از استعداد بالای این تنیسور جوان، سخن گفته بود. دی مینور در طول دو فصل، پیشرفت خیره‌کننده‌ای را در عرصۀ مسابقات و رویدادهای تنیس، طی کرده است. در اوایل سال ۲۰۱۸، این بازیکن جوان در جایگاه ۲۰۸اُم دنیا قرار داشت و حال سال ۲۰۱۹ را در حالی به پایان می‌رساند که در بین ۲۰ تنیس باز برتر جهان و در ردۀ هجدهم رنکینگ ATP ایستاده است. او در دو دورۀ مسابقات فینال‌های Next Gen ATP که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در میلان ایتالیا برگزار شد، توانست به دیدار پایانی این بازی‌ها صعود کند و در نهایت به مقام دومی این رقابت‌ها برسد. الکس با قهرمانی در مسابقات سیدنی، توانست به جوان‌ترین بازیکن در کنار لیتون هیوئیت و پس از سال ۲۰۰۱ تبدیل گردد که توانسته در چنین سن و سالی به قهرمانی این تورنمنت نائل شود. راد لاور اعتقاد دارد که الکس دی مینور می‌تواند در سال ۲۰۲۰ به جمع ۱۰ تنیس باز برتر رنکینگ مردان راه یابد:

اگر او در طول سال به مقدار لازم استراحت داشته باشد و دچار آسیب‌دیدگی خاصی نشود، می‌تواند جزو نفرات برتر رنکینگ لقب گیرد. به نظرم او از یک روحیۀ جنگندگی بالا برخوردار است که با تکیه بر نیروی جوانی‌اش می‌تواند از عهدۀ مصاف با هر بازیکنی برآید.

در نقطۀ دیگر نیک کیریوس قرار گرفته است. تنیسور ۲۴ ساله‌ای که اگر مسابقات او را به دقت پیگیری کنیم متوجۀ یک نکتۀ مهم می‌شویم و آن اینکه او در طول این سال‌ها موفق به شکست تمامی نفرات برتر رنکینگ تنیس از جمله بیگ تری شده است. او سه از هفت دیدارش با رافائل نادال، یک از هفت مصافش با راجر فدرر و دو مسابقه با نواک جوکوویچ را پیروز از میدان بازی خارج شده است. نیک کیریوس خود دربارۀ رویداد ATP Cup می‌گوید:

فکر می‌کنم شباهت‌های زیادی بین تورنمنت‌های لیور کاپ و ATP Cup وجود داشته باشد و در واقع رقابت‌هایی که قرار است در ماه ژانویه در استرالیا برگزار گردد، همان مسیر و شیوۀ لیور کاپ البته در ابعادی به مراتب بزرگتر را ادامه خواهد داد. به نظرم این همان چیزی است که تنیس مدرن دنیا به آن نیاز دارد. بازی در قالب تیمی، به شکل باورنکردنی عالی و هیجان‌انگیز است و فکر می‌کنم این چنین مسابقاتی، تماشاگران زیادی را به سوی خود جلب نماید. به نظرم بازی کردن در قالب یک تیم راحت‌تر از مسابقات انفرادی باشد.

راد لاور دربارۀ هم‌وطنش، نیک کیریوس در مسابقات ATP Cup می‌گوید:

شاید او وقتی در جو این مسابقات قرار گیرد، از بازی و حضور در آن لذت ببرد. فکر می‌کنم او بیشتر با چنین مسابقاتی خو بگیرد و از آن لذت ببرد، چون با شناختی که از نیک دارم می‌دانم که او فردی کاملاً اجتماعی است و بودن در کنار دوستانش را دوست دارد. در جام لیور کاپ، او به خوبی این مسئله را نشان داد و در آن تورنمنت شاهد هیچ‌گونه مشکل و بی‌انضباطی از نیک نبودیم.

باید به نظاره نشست و دید که آیا استرالیا با حضور چنین ستارگانی می‌تواند به جایگاه مناسبی در اولین رویداد فصل مردان در سال ۲۰۲۰ دست یابد یا خیر؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار