29/03/2024

اصول شکست دادن رقیب های متفاوت در تنیس

  • توسط محمد رضا شیری
  • 13/06/2019
  • 0

هیچ دو بازیکن تنیس دقیقا مانند هم نیستند، اما بیشتر آنها در یکی از هفت گروه اصلی قرار می گیرند. اگر میخواهید یک رقیب بزرگ باشید بهترین روش این است که بیاموزید چگونه استراتژی خود را در بیشتر بازی ها به نحو احسن به کار بگیرید. اگر بتوانید خود را با شرایط مختلف سازگار کنید، وارد گروه بازیکنان ثابت قدم و ممتاز میشوید – آن دسته از بازیکنانی که در هر شرایطی بهترین هستند و رقیب خود را شکست می دهند.

دینکر یا همان محافظ انسانی در لباس رقیب

یک دینکر تقریبا هرگز ضربه ی محکمی نمیزند اما به همه ی ضربات رقیب پاسخ میدهد. “دینکر” یک نام گمراه کننده است، چون تصور رایج از یک ضربه دینک، ضربه ای است آرام و کوتاه. بهترین بازیکن این گروه کسی است که بتواند ضرباتش را در عمق، قوس دار و با ثبات خوب بزند. دینکر ها رقیبان خود را به شدت عصبی میکنند، زیرا روش بازی کردنسان باعث میشود که با خطای رقیب برنده شوند. (خیلی اعصاب خوردن کن است که در مقابل یک رقیب با اشتباه خود ببازی تا اینکه در مقابل ضرباتی که کسی ازپسشان برنمی آید ببازی.)

دینکر در مقام رقیب

استراتژی پیروز شدن

  1. حمله در تور. حتی سریع ترین بازیکنان که میتوانند خود را به ضربات زده شده از خط انتهای زمین برسانند، نمیتوانند در مقابل یک آبشار قوی مقاومت کنند. قسمت اعظم تنیس به زمانبندی بستگی دارد، و با بازی کردن در کنار تور، هم فاصله ی زمانی بین ضربه خود و حریف را نصف میکنید و هم زمان حریف برای پاسخ دادن به ضربه شما نصف میشود.
  2. او را درگیر ضربات کوتاه کنید. شاید آسان نباشد اما ارزش امتحان کردن را دارد. یک تاکتیک کاربردی این است که توپ از روی شانه ی رقیب جش داشته باشد و او وادار به زدن ضربه بکهند (با پشت راکت) شود. بیشتر بازیکنان نمیتوانند در این موقعیت ضربه ی مفیدی بزنند.
  3. صبور باشید. ضرب های او ضرری برای شما ندارد پس منتظر موقعیت مناسب باشید بعد ضربه وینر (بدون بازگشت) را بزنید.
  4. با ضربات نزدیک تور یا توپ های آرام و کوتاه او را به سمت تور بکشید. اگر او در زدن ضربات محکم مهارت نداشته باشد به راحتی میتوانید از او بگذرید.

موون بالر moon baller

مون بالر

مون بالر که بیشتر در رابطه با تورهای تنیس حرفه ای، بخصوص زنان استفاده میشود، یک محافظ انسانی ماهر است. ضربه های او محکم نیستند، اما بلند، در عمق و با چرخش خیل زیاد همرا هستند. اگر با این نوع بازی آشنا نباشید شاید سخت بتوانید از پسش بر بیاید و او میتواند تمام روز همین ضربه ها را تکرار کند.

استراتژی پیروزی:

  1. نزدیک تور بازی کنید، اما برای زدن آبشارهای زیاد آماده باشید و همینطور توپ های بلندی که تا خط انتهای زمین عققب می روند. باید در مقابل این رقیب به نسبت دینکر، برای زدن ضربه پیروزی بیشتر تلاش کنید.
  2. جا خالی بدهید. سعی کنید رقیب را در زمین جابجا کنید. سپس، زمانی که یک ضربه خوب، در عمق و با ارتفاع زیاد زدید، خود را به تور برسانید و توپ بعدی را در هوا بزنید. رقیب شما روی توپ متمرکز است پس حرکت شما را نمیبیند و احتمالا تا زدن توپ بعدی متوجه شما نمیشود و به راحتی میتوانید ضربه برنده بزنید.
  3. یاد بگیرید که توپ مون بالر ها را در هوا و قبل از برخورد با زمین بزنید، این کار چندین مزایا دارد: سرعت و ارتفاع توپ قبل از برخورد به زمین کمتر است، هنگام برخورد با راکت شما نیروی بیشتری برمی گرداند پس ضربه شما قوی تر میشود، زمان رقیب برای پاسخ به ضربه شما کمتر میشود. البته زمانبندی برای این روش بسیار سخت است.
  4. رقیب را نزدیک تور بکشانید. با این کار دیگر نمی تواند توپ را نزدیک به تور بزند، نمیتواند ضربه کوتاه بزند، پس احتمالا ضربه ای میزند که شما به راحتی از پسش بر می آیید.

بازی از خط انتهای زمین

بازیکن خط انتهای زمین

این سبک از بازی در عصر حاضر در مسابقات حرفه ای بسیار رایج است. برعکس تمام بازیکنان، این نوع بازیکن ترجیح میدهد تا از خط انتهای زمین ضربات بدون برگشت یعنی ضربات برنده بزند.

استراتژی پیروزی:

  1. حتما در عمق بازی کنید. اگر در مقابل بازیکن قوی ضربات کوتاه بزنید به او شانس پیروزی بیشتری میدهد و زمان شما در زمان کمتری باید به حملات او پاسخ دهید.
  2. سعی کنید توپ را در ارتفاعی نگه دارید که ضربه زدن برایش سخت باشد. یا توپ را در نیمه ی پایین یا بالای شانه های او نگه دارید.
  3. تعداد توپ ها را بالا ببرید. مداوما به ضربه های او پاسخ دهید چراکه یک بازیکن قدرتمند جایی برای خطا ندارد و مسلما در بازی سریع مرتکب خطا میشود.
  4. او را با ضربات کوتاه نزدیک تور نگه دارید. این روش بازی بسیار ریسکی است چون اگر ضربات کوتاه شما درست جایگیری کند رقیبتان به راحتی آنها را پاسخ می دهد اما اگر جوری بازی کنید که او مجبور به رالی (بازی مداوم) بشود قطعا میبرید چون یک بازیکن قدرتمند نمیتواند طولانی مدت بازی کند.
  5. ضربه های متنوع داشته باشید، چرخشی، کوتاه یا بلند چون این نوع بازیکن به زمان احتیاج دارد و تنوع بالا باعث میشود تا زمانبندیش بهم بریزد.
  6. سعی کنید با ارتفاع کم و نزدیک تور بازی کنید و شانس خود را امتحان کنید. معمولا این دسته از افراد وقتی میخواهند با ارتفاع کم بازی کنند توپشان به تور برخورد میکند.

سرویس زن و والیر (زننده نوپ در هوا قبل از برخورد با زمین)

در بازی های جدی تر و رقابتی تر معمولا به این نوع افراد برخورد میکنید.

استراتژی پیروزی:

  1. روی هدف تمرکز کنید. به مسیری که دوست دارید توپ آنرا طی کند نگاه نکنید. زمانی به توپ نگاه کنید که هدف شما پایین خط، گوشه محوطه سرویس، بدن رقیب، پای رقیب، یا قوس دار از بالای سر رقیب باشد.
  2. از چرخش توپ استفاده کنید تا بازگشت ضربه شما نزدیک تور باشد. چرخش توپ به شما اجازه میدهد تا ضربه ای قوی تر در ارتفاع دلخواه و کوتاه داشته باشید. همچنین باعث میشود تا ضربه شما در جهت مخالف در آن سوی زمین قبل از اینکه دیر شود در زمین رقیب بنشبند یا باعث میشود توپ در مقابل پاهای رقیب به زمین بخورد.
  3. سعی کنید پاسخی به ضربه ی حریف بدید که توپ در مقابل پاهای او بیفتد.
  4. جلوتر بروید و توپ را زودتر از موعد بزنید، در این صورت سرویس زن زمان کمتری برای والی دارد.
  5. اگر رقیب هم بعد از نوبت خودش جلو می آید، شما باید سرویس و والی را ادامه دهید. سعی کنید زودتر از او به تور برسید و ضربات تور را برای خود نگه دارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار