26/04/2024

تجزیه و تحلیل اشتباهات رخ داده در مسابقات تنیس

  • توسط آزاده یوسفی
  • 02/11/2019
  • 0
تجزیه-و-تحلیل-اشتباهات-رخ-داده-در-مسابقات-تنیس

تجزیه و تحلیل اشتباهات رخ داده در مسابقات تنیس یا در هنگام تمرینات تنیس، جهت بهبود عملکرد بازیکن امری حیاتی است. بعضی از اشتباهات آشکار بوده و تصحیح آنان نیز آسان می باشد در حالی که برخی دیگر از اشتباهات نیاز به تفکر بیشتر در ارتباط با چگونگی رخداد اشتباه و چگونگی عمکرد جهت پرهیز از این اشتباه را به همراه دارد.

از واضح ترین اشتباهاتی که منجر به از دست دادن امتیاز در بازی تنیس می گردد، خطا در ضربات نهایی است. اگر بازیکن از ضربه ای استفاده نماید که منجر به از دست دادن امتیاز وی گردد، در نهایت آن ضربه را اشتباه می پندارد.
علاوه بر آن ممکن است دلیل از دست دادن امتیاز، تنها حرکات و ضربه های نهایی نبوده و زودتر از آن اتفاق افتاد که در این صورت تشخصی آن بسیار دشوار است.

در این مقاله قصد داریم به تجزیه و تحلیل اشتباهات رخ داده در مسابقات تنیس بپردازیم و علت آن را آشکار سازیم تا بتوان از روی دادن چنین اشتباهاتی جلوگیری نمود.

از دست دادن امتیاز در مسابقات تنیس

از دست دادن امتیاز در مسابقات تنیس

اشتباهاتی که در این حالت روی می دهد را به دو دسته کلی تقسیم می کنند. دسته اول، تاکتیک های نادرست (تصمیم گیری نادرست در ارتباط با استفاده از تاکتیک مورد نظر) و دسته دوم، اجرای نادرست فرد ضربه زننده می باشد که در نهایت منجر به از دست دادن امتیاز می گردد.
قطعا هیچ شخص قوی یا ضعیفی نمی تواند به طور صد در صد بر تمامی توپ ها و ضربه ها غلبه کند و در بسیاری از موارد اشتباهاتی رخ می دهد که تحت کنترل بازیکن نیست.

این امر در سایر ورزش ها نیز صدق می کند. به طور مثال در بسکتبال، هیچ بسکتبالیستی قادر به پرتاپ همه توپ ها در سبد نیست. جالب است که بدانید بهترین ورزشکاران دنیا نیز تنها قادرند 90 درصد وضعیت موجود را تحت کنترل خود قرار دهند.
همچنین هیچ بازیکن فوتبالی قادر نیست هر بار از فاصله دور گل بزند ، همانطور که هیچ بازیکن هندبال قادر نیست هر بار از فاصله دور گل بزند. تمامی این مثال ها، ماهیت نامطمئن ورزش را نشان می دهند و درک این نکته مهم است که نتیجه نهایی همیشه در اختیار بازیکن نیست.
بنابراین بازیکن نباید احساس گناه کند که چرا یک ضربه، شوت یا پرتاب را از دست داده است.

اما، چیزی که تحت کنترل بازیکن است، تاکتیک است. تاکتیک تصمیمی است که به بازیکن نشان می دهد که چگونه به یک توپ ضربه زند یا در موقعیت های دیگر ورزشی شوت یا پرتاپ نماید. در تمامی ورزش ها انواع تاکتیک ها وجود دارد که یک بازیکن می بایست آن ها را آموزش ببیند و با تمرین های مداوم آن را تقویت نماید.

بنابراین، سوال مهمی که در هنگام تجزیه و تحلیل اشتباهات رخ داده در مسابقات تنیس می بایست در ذهن بازیکن صورت گیرد این است که آیا اشتباه رخ داده، یک اشتباه تاکتیکی بوده یا ناشی از عدم اجرای درست و کافی بازیکن بوده است؟

چگونه می توان خود را بهبود داد؟

چگونه می توان خود را بهبود داد؟

در صورتی که اشتباهات رخ داده، ناشی از اجرای ضعیف باشد، اما بازیکن تاکتیک درستی را انتخاب کرده باشد، نیاز است که برای رفع چنین اشتباهی بیش از گذشته تلاش و تمرین کند.
کیفیت اجرای یک ضربه به کفیت و کمیت تمرینات یک بازیکن بستگی دارد. اگر بازیکنی در تمارین خود صد در صد تمرکز نداشته باشد و صد در درصد تلاش خود را برای تمرین و مسابقات نگذارد، در آن زمان مسئول نتیجه ضعیف آموزش و تمرینات خود می باشد.
اما در صورتی که او صد در درصد انرژی و تلاش خود را برای تمرین بگذارد و سپس در زدن ضربه ای در مسابقه و درون زمین دچار خطا شود، دیگر او مقصر نیست. چنین بازیکنی در صورت که به درستی از تاکتیک استفاده کرده باشد، اشتباه رخ داده از سمت او یا ناشی از تمرینات ضعیف بوده و یا ناشی از سختی بازی و شرایط داخلی زمین می باشد.

اما در صورتی که اشتباه انجام شده ناشی از انتخاب نادرست تاکتیک باشد، در آن صورت بازیکن به شدت مقصر است. البته، نه در حالتی که این اشتباه برای بار اول رخ دهد. چرا که هر بازیکنی نیاز به تجربه و تمرین دارد.

در تنیس شرایط بسیار مختلفی وجود دارد و بنابراین بازیکن می بایست آموزش ببیند که در هر یک از شرایط از چه تاکتیکی استفاده نماید تا بهترین نتیجه و امتیاز از ضربه را حاصل گردد.

تاکتیک ها ابتدا با تفکر و تجزیه و تحلیل روش هایی که عملی یا غیر عملی خواهند بود توسعه می یابند و سپس با تمرین مکرر از این الگوها بهبود می یابند. به طوری که بعد از مدتی تصمیم گیری ها ناخوداگاه و به صورت خودکار توسط مغز انجام می گیرد.

تجزیه و تحلیل علت واقعی از دست دادن امتیاز

تجزیه و تحلیل علت واقعی از دست دادن امتیاز

با تحقیقات انجام شده و تجزیه و تحلیل اشتباهات رخ داده در مسابقات تنیس این گونه نتیجه گیری شده است که از دست دادن امتیاز به ندرت در ضربه های نهایی شکل می گیرد به ویژه زمانی که پای بازیکنان نوجوانان در میان باشد. به طور معمول بازیکنان در انتخاب تاکتیک دچار مشکل شده و یا در ابتدا یک الی دو ضربه اشتباه انجام می دهند که این امر موجب امتیاز دهی به حریف آنان می شود.

در این جا لازم است به برخی از نکات و سوالاتی که در هنگام روی دادن خطا و اشتباه می توان از خود پرسید اشاره کنیم تا با تجزیه و تحلیل اشتباهات رخ داده در مسابقات تنیس بتوان از اشتباهات احتمالی آینده جلوگیری نمود:

1- آیا خطای رخ داده به علت تاکتیک اشتباه بوده یا عدم اجرای قوی و قدرتمند؟ در صورتی که جواب، در اجرای ضعیف باشد، آیا بازیکن صد در درصد تلاش خود را برای انجام اجرای درست و هدفمند انجام داده است یا خیر؟

2- اجرای درست و قوی با تمرین زیاد بهبود می یابد و تاکتیک با تفکر درست.

3- آیا تنها، در ضربه نهایی دچار خطا و از دست دادن امتیاز شده ایم یا در نقطه ای زودتر از آن؟ چه کارهای باید انجام شود تا از این اشتباهات جلوگیری شود؟
4- مهم تر از همه، درک این نکته که نتیجه نهایی تحت کنترل شما نیست از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر احساس گناه می کنید که امتیاز از دست دادید، ممکن است خودتان را به خاطر چیزهایی که تحت کنترل شما نیست نیز مقصر بدانید.

در نهایت توجه داشته باشید که در صورتی که صد در صد تلاش خود را در تمرین و بازی انجام دهید، می توانید به طور صد در صد اطمینان خاطر از مقصر نبودن را داشته باشید. چرا که شما توانسته اید بهترین خودتان را انجام دهید و بسیاری از شرایط اطراف تحت کنترل شما نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار