18/04/2024

استراتژی های روانی تنیس: 11 قدم تا تسلط کامل بر زمین تنیس

  • توسط مریم
  • 16/11/2019
  • 0
استراتژی های روانی تنیس

تنیس به عنوان یک ورزش انفرادی نیاز به آمادگی ذهنی و روانی بسیاری دارد. هرچه سریع تر به تسلط کامل به ذهن خود دست پیدا کنید، به همان اندازه سریع می توانید به یک بازیکن بهتر تبدیل شده و زمین بازی را در کنترل بگیرید. اهمیتی ندارد که شما در چه سطحی از مهارت قرار دارید؛ ذهن آماده می تواند بازی شما را متحول کند.

استراتژی های روانی تنیس بدین معنی است که ذهن شما با زمین بازی و جسم شما تا چه اندازه در ارتباط و هماهنگی است. عملکرد شما در زمین می تواند روی حالت روحی شما در هر روزی تأثیرگذار باشد. همین مسئله باعث ایجاد تفکرات مثبت و منفی در ذهن شما می شود. بین ترتیب وضعیت روحی شما بدون شک روی عملکرد شما تأثیرگذار خواهد بود. وظیفه شما این است که روی جنبه مثبت قضایا و برد بازی ها تمرکز کنید تا عملکرد شما تأثیر منفی روی ذهن شما نداشته باشد.

رسیدن به کمال آمادگی ذهنی زمان لازم دارد. با این وجود می توانید توسط نظم، تعهد و تکنیک های نامبرده در این مقاله آن را ارتقا دهید. حتی بهترین ورزشکاران دنیا نیز گاهی اوقات با تشویش ذهنی روبرو می شوند و مهارت کنترل این اوضاع است که شما را از بقیه متفاوت خواهد کرد. از استرس تا فشار عصبی و خفگی، بیشتر احساساتی که هنگام بازی ممکن است با آن‌ها دست و پنجه نرم کنید را مورد بررسی قرار می دهیم. راه های مقابله با این تفکرات را معرفی کرده و شما را در تسلط به اعصاب خود یاری خواهیم کرد.

استراتژی های روانی تنیس

1. کنار آمدن با استرس

استراتژی های روانی تنیس

استرس می تواند به دلایل متعددی رخ دهد. بیشتر اوقات یک پروسه تحمیلی است و توسط خود شما ایجاد می شود. ترس باختن و استرس شرمسار شدن مقابل جمع زیاد و دیگر هم تیمی ها و اعضای باشگاه ممکن است شما را با استرس روبرو کند.

قبل از هر چیز باید بدانید که وارد شدن به یک مسابقه بدون هیچ گونه استرس بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن است. البته داشتن مقداری استرس در شرایط رقابتی ممکن است نیاز باشد. اگر آرامش کامل داشته باشید و هیچ گونه استرس و ترسی از رقیب نداشته باشید، ممکن است شرایط و حریف خود را دست کم گرفته و نتیجه را واگذار کنید.

هدف شما باید کنترل استرس باشد. مقدار کنترل شده استرس ممکن است شما را در جهت عملکرد بهتر و به کار گیری بالاترین پتانسیل کمک کند. هنگامی که این مقدار اندک استرس به یک احساس مهار نشده و به اصطلاح وحشی تبدیل شود، آن وقت است که باید نگران تبعات آن بود.

برای کنترل و مدیریت استرس قدم هایی باید برداشته شود. به جای تمرکز روی جنبه های منفی و خود را از پیش بازنده دانستن، روی مسائل مثبت تمرکز کنید. به جای نقاط ضعف، نقاط قوت خود را یادآوری کنید؛ مانند یک برنده و قهرمان فکر کنید و تفکرات خود را از هرچه سراشیبی خالی کنید.

موردی که به شما اعتماد به نفس زیادی می دهد، کار کردن و تمرین روی نقاط ضعف قبل از شروع مسابقه است. اگر به سختی تمرین کرده و نقاط ضعف خود را تا جای ممکن برطرف کنید، اعتماد به نفس بسیار بیشتری هنگام اجرای مسابقه خواهید داشت.

قبل از شروع مسابقه برای خود یک استراتژی ملموس تعیین کنید. اگر قبل از بازی از استراتژی خود به درستی اطلاع داشته باشید، احساس آرامش بسیار بیشتری خواهید داشت. در این صورت هنگام بازی تنها نگران اجرای آن خواهید بود و به فکر انتخاب استراتژی نخواهید بود.

2. اجتناب از حواشی

دو نوع حواس پرتی در تنیس وجود دارد. یکی از آن‌ها درونی و یکی دیگر خارجی است. روی یکی از آن‌ها هیچ کنترلی ندارید و یکی از آن‌ها را می توانید کنترل کنید. به شرطی که بتوانید تمرکز کرده و صداهای درونی خود را نادیده بگیرید، حواس پرتی درونی شما قابل کنترل خواهد بود.

حواشی و حواس پرتی های خارجی می تواند شامل آب و هوای بد، سر و صدا، وضعیت زمین، تماشاچی ها و حتی حریف شما باشد. با اینکه توانایی کنترل این عوامل را ندارید اما نحوه برخورد شما با آن‌ها کاملاً به خود شما بستگی دارد.

اگر این حواس پرتی ها را محبوس کرده و روی بازی خود تمرکز کنید، می توانید خود را در موقعیت بسیار عالی برای تسلط و پیروزی بر حریف قرار دهید. هوای سرد و گرم و اوضاع چمن و زمین را به عنوان بهانه به کار نگیرید. شما به عنوان یک بازیکن حرفه ای باید آماده مواجهه با هر نوع مشکلی باشید.

تمرکز شما باید روی مسائلی باشد که در کنترل شماست. هنگام زدن ضربه، روی ضربه تمرکز کنید. هنگامی که ضربه خود را انجام دادید، دیگر به آن فکر نکنید. از آن لحظه به بعد روی ضربه بعدی و آنچه برای ادامه کار نیاز است، تمرکز کنید.

اگر ضربه قبلی خود را از دست داده اید و خطا رفته است، آن را فراموش کنید. در ذهن خود یادداشت بگذارید که پس از مسابقه روی آن نوع ضربه بیشتر تمرین کنید و نقاط ضعف خود را برطرف کنید اما در آن لحظه به ضربه بعدی فکر کنید. مسئله دیگر این است که ضربات عالی خود را نیز تحسین نکنید.

بسیاری اوقات پیش می آید که فرد یک ضربه خوب یا امتیاز بی نقص به دست می آورد؛ بلافاصله پس از آن امتیاز از دست می دهد. این مسئله در فوتبال نیز اتفاق می افتد. این مسئله به این خاطر است که تمرکز و حواس بازیکن هنوز روی امتیاز یا ضربه عالی است که به دست آورده است. تمرکز شما همواره روی زمان حال باشد. گذشته و آینده را رها کنید.

پس از اشتباه ناراحت نشوید و خود را ملامت نکنید. انرژی خود را روی تفکرات منفی هدر ندهید. به جای آن بهتر است انرژی ذهنی خود را روی بهترین ضربه ممکن صرف کنید. انرژی خود را برای آنچه اهمیت دارد، نگه دارید و از اتلاف بی هدف انرژی خودداری کنید.

در نهایت نیز حواس خود را با آنچه حریف شما انجام می دهد پرت نکنید. اگر یک ضربه فوق العاده به ثمر رساند یا امتیاز به دست آورد، اهمیتی ندهید. به جای آن روی آنچه شما نیاز است انجام دهید و آنچه پیش روی شماست تمرکز کنید.

3. برد و باخت

تصور و فکر برد و باخت یک بازی می تواند فشار بسیار زیادی روی شما و عملکرد شما داشته باشد. گاهی اوقات این فشار آن‌قدر روی بازیکن زیاد است که نوع بازی او را به کلی فلج می کند. حتی ضربات ساده ای که هنگام تمرین بدون هیچ مشکلی به توپ می زدید، ممکن است هنگام بازی برای شما قابل اجرا نباشد.

به جای برد و باخت در یک بازی، بهتر است روی میزان پیشرفت خود تمرکز کنید. اگر شما در یک بازی بخصوص نسبت به بازی قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته اید، این مسئله برای شما یک برد محسوب می شود.

این مسئله باعث می شود که فشار بسیار زیادی از روی دوش شما برداشته شود و تمرکز شما را روی نحوه ضربات منعطف کند. اگر ضربات شما به درستی نواخته می شود؛ تمام توان خود را به کار می گیرید؛ درصد شوت های صحیح شما بالا است و نسبت به بازی قبل نیز پیشرفت داشته اید؛ همه چیز روی روال عالی پیش می رود و جای نگرانی نیست.

هدف شما باید این باشد که هر بار که در زمین قدم می گذارید، از دفعه پیش بهتر شوید. اگر در یک زمینه خاص توانمند هستید، روی بخش های دیگر بازی خود تمرکز کرده و آن‌ها را تقویت کنید. برای مثال اگر قدرت شوت های شما عالی است و برای مثال ضربات بَک هند شما از دقت کافی برخوردار نیست، باید روی همین ضربات بیشتر کار کنید. بازی بعدی باید دقت ضربات بک هند شما از دفعه پیش بهتر باشد.

پیشرفت شما باید شیب صعودی داشته باشد. هیچ دلیلی ندارد که از یک بازی به بازی بعد، روال بازی شما متحول شود و به بهترین نسخه خود دست پیدا کنید. به جای آن باید روی قدم های کوچک کار کرده و به مرور سطح تنیس خود را بهبود بخشید. این مسئله شامل تاکتیک های بازی، مکانیک بازی و استراتژی ذهنی شما نیز می شود.

به جای اینکه نتیجه گرا باشید، به یک شخص فرآیندگرا تبدیل شوید. اگر تمرکز شما روی زدن درست ضربات باشد، نتیجه نیز در نهایت به نفع شما رقم خواهد خورد. تنها به خاطر اینکه یک پروسه را دنبال می کنید و به نتیجه اهمیت زیادی نمی دهید، بازی های خود را پشت سر هم خواهید برد و نتیجه نیز در مشت شما خواهد بود.

4. ارتباط ذهن و جسم

ذهن شما نقش بسیار اساسی در نحوه بازی و عملکرد فیزیکی شما ایفا می کند. اگر ذهن خود را با عدم اطمینان، ترس از شکست و دیگر افکار منفی پر کنید، جسم شما نیز به همین منوال واکنش نشان می دهد و افکار شما نمود فیزیکی پیدا می کنند.

مشکل اینجاست که این مسئله ممکن است گاهی اوقات به صورت ناخودآگاه نیز رخ دهد. اگر احساس می کنید که رقیب شما برتر است یا در بهترین شرایط خود نیستید، این تفکرات ممکن است عکس العمل فیزیکی داشته باشند و توانایی شما را در انجام بازی تحت تأثیر قرار دهند.

همان طور که تفکرات منفی می توانند عکس العمل منفی به دنبال داشته باشند، تفکرات مثبت نیز همین گونه هستند. اگر خود را در حالتی تصور کنید که بازی عالی انجام می دهید، ضربات خود را به درستی می نوازید، ضربات شما همان گونه انجام می شوند که در زمان تمرین انجام می شدند، بدن شما نیز عملکرد مثبت و مشابهی در قبال این تفکرات از خود نشان می دهد.

مهم‌تر از همه، بیشتر اوقات این تصورات مثبت در ذهن شما حک می شود و اثرات درازمدت نیز بر جای خواهد گذاشت. اگر خود را در حال انجام بهترین بازی تصور کنید، ذهن شما این مسئله را در جسم شما تجلی خواهد کرد و به آن جنبه واقعیت و عملی خواهد بخشید.

قبل از بازی سعی کنید تاکتیک های لازم برای بازی را در ذهن خود مجسم کنید. خود را در حال ضربه زدن با نهایت توان تصور کنید. توپ را در ذهن خود در جایی از زمین فرود بیاورید که قصد فرود آن را دارید. بهترین نمایش حقیقی خود را به شکل سناریو در ذهن خود اجرا کنید و باور داشته باشید که توان اجرای آن را دارید. نتیجه را با چشمان خود هنگام بازی مشاهده کنید.

به همین دلیل است که پیشرفت افزایشی بسیار سودمند است. دلیلی ندارد که در خصوص کیفیت عالی حریف خود نگران باشید. روی برد و باخت خود تمرکز نخواهید کرد و استرس ناشی از آن را تحمل نمی کنید. کافی است که تمام توان خود را در زمین گذاشته و از بازی لذت ببرید.

5. اعصاب

اعصاب، یکی از بخش های طبیعی بازی را تشکیل می دهند. کلید موفقیت  و یکی از مهم ترین استراتژی های روانی تنیس در استفاده درست و به جای آن‌ها نهفته است. اگر اجازه دهید که بر شما غلبه کنند، عملکرد شما را متوقف کرده و نتیجه بازی را از دستان شما خارج می کنند. اگر آن‌ها را در مسیر صحیح و موفقیت در بازی به کار بگیرید، همه چیز را بر وفق مراد شما تطبیق می دهند.

ابتدا باید قبول کنید که تمامی بازیکنان هنگام بازی عصبی می شوند. این مسئله ناخوشایند نیست و بهتر است آن را در راستای ایجاد جرقه جهت اجرای بهترین عملکرد خود به کار گیرید. دلیل عصبی بودن شما این است که بازی برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای اینکه به عنوان یک بازیکن حرفه ای پیشرفت داشته باشید، نیاز به اعصاب دارید. بدون اعصاب، بیشترین توان خود را هنگام بازی نخواهید گذاشت و نحوه عملکردتان اهمیت زیادی برایتان نخواهد داشت؛ به عبارت دیگر، رشد نخواهید کرد. از این واقعیت استفاده کرده و اعصاب خود را در راستای ارتقای سطح بازی خود به کار بگیرید.

جهت کنترل صحیح اعصاب خود در راستای موفقیت، خود را در حال اجرای بهترین بازی تنیس خود تصور کنید. اگر لازم است، چشمان خود را بسته و چند نفس عمیق بکشید. تأکید می کنیم که خود را در حال انجام بهترین بازی خود تصور کنید. این گونه به خود تلقین کنید که بهترین بازی عمر خود را پیش رو دارید. تماشاچیان نیز در حال تشویق و تحسین شما هستند.

هرگونه عوامل دخیل در تمرکز و تسلط بر اعصاب خود را دور بریزید. لازم نیست ذهن خود را درگیر مسائلی کنید که در خارج زمین در جریان است. در این لحظه باید تمام تمرکز شما روی بازی شما باشد.

6. فشار

مانند اعصاب، احساس فشار نیز بخشی از بازی است. به خاطر داشته باشید که موقعیت های متفاوت احساس فشار نمی کنند؛ انسانها هستند که فشار را احساس می کنند. به جای تمرکز روی برد و باخت، روی سبک شخصی خود و زدن منظم و دقیق ضربات خود تمرکز کنید.

به جای احساس فشار ناشی از موقعیت، از بازی لذت ببرید. زمین بازی را به موقعیتی برای به اجرا گذاشتن بهترین عملکرد خود تبدیل کنید. از این موقعیت استقبال کنید. این موقعیت نباید شما را آزرده خاطر کرده و در شما هراس ایجاد کند. از این موقعیت به عنوان یک چالش یاد کنید.

بهترین ورزشکاران در تمامی رشته های ورزشی از فشار استقبال می کنند. دلیل آن نیز این است که فشار را به عنوان موقعیتی برای برد در نظر می گیرند و مقابل آن جبهه گیری نمی کنند. این موقعیت به آن‌ها اجازه می دهد که به همه ثابت کنند که در چه سطح فوق العاده ای قرار دارند. لحظه ای که منتظر آن بودند که خود را از دیگر ورزشکاران جدا کرده و به عنوان یک پیش قراول شناخته شوند.

شما نیز می توانید از فشار برای نمایش استعدادهای خود استفاده کنید. لازم نیست برای استفاده از موقعیت های ناشی از فشار یک ورزشکار نخبه باشید. فقط به خاطر داشته باشید جهت استفاده از این موقعیت روی آنچه توان کنترل آن را دارید، تمرکز کنید. شما تنها توان کنترل تاکتیک و تکنیک خود را دارید. مابقی ماجرا را از ذهن خود دور کنید.

از مهارت های تکنیکی و تاکتیکی خود که هنگام تمرین فراگرفته اید، استفاده کنید و آن‌ها را در زمین بازی به اجرا درآورید. با تمرکز روی نحوه اجرای بازی و زمان حال، مقدار زیادی از فشار از بین رفته و در راستای صحیح به کار برده می شود.

هرچه در شرایط فشار بیشتر به صورت خودکار عمل کنید، بهتر خواهد بود. زیاد به تفکرات آگاهانه متکی نباشید. به خود بقبولانید که از موقعیت های تحت فشار لذت می برید و سپس خود را در حالت خودکار رها کنید.

7. مدیریت اشتباهات

هنگام بازی، تمرین یا هر موقعیت دیگر، گاهی اوقات دچار اشتباه خواهید شد. مهم این است که از این اشتباهات کوچک کوه نسازید، تجربه کسب کنید و گذشت کنید.

به خاطر داشته باشید که رشد و پیشرفت بدون ارتکاب اشتباه امکان پذیر نخواهد بود. از اشتباهات به عنوان فرصتی برای شناسایی نقاط ضعف نگاه کنید. بازی خود را به گونه ای انجام دهید که بلافاصله ضربات، نحوه بازی و تکنیک و تاکتیک خود را با اشتباه تطبیق دهید.

ممکن است بلافاصله پس از یک ضربه و برای ضربه بعد قادر به اصلاح اشکال خود نباشید و همین مسئله شما را بیشتر ناامید کند. تا زمانی که در حال بهبود اوضاع هستید و پروسه اصلاح به خوبی پیش می رود، جای نگرانی نیست. دیر یا زود و در نهایت بر مشکل خود غلبه خواهید کرد.

مهم است که در طول این فرآیند ناامید نشده و خوش بین باشید. این صدای درونی را که در حال گوشزد کردن مرتب اشتباه شما و القای انجام بازی ضعیف از طرف شماست، در نطفه خفه کنید. افکار منفی می توانند تأثیر مخربی روی عملکرد کلی شما داشته باشند.

معمولاً از اشتباه می توان یک نکته مثبت آموخت و شما نیز بهتر است روی آن تمرکز کنید. در این مواقع می توانید به خود تلقین کنید که یک اشتباه خوب انجام دادید. بدین ترتیب قادر خواهید بود این اشتباه را اصلاح کرده و شیوه کلی بازی خود را بهبود بخشید. به خاطر داشته باشید که در تمرین بعدی روی این اشتباه کار کنید تا پروسه پیشرفت شما متوقف نشود.

از این لحظه به بعد سعی کنید بازی خود را به حالت خودکار درآورده و بازی خود را با اشتباهات خود تطبیق دهید. این کار را بدون آنالیز بیش از حد و قضاوت در مورد خودتان انجام دهید. خوش‌بین باشید و میان عملکرد ذهنی، احساسی و فیزیکی خود تعادل برقرار کنید.

8. احساس خفگی

هر فردی ممکن است هنگام بازی دچار احساس خفگی شود. مهم این است که مهارت کنترل آن را به محض بروز این احساس فرابگیرید. در خصوص آنچه می خواهید انجام دهید، زیاد فکر نکنید. به غرایز و تمرین هایی که انجام داده اید اعتماد کنید و بگذارید کنترل اوضاع را در دست بگیرند.

فکر کردن بیش از حد شما را از ریتم طبیعی و الگوی حرکتی درست بازمی دارد. به جای آن بگذارید یک عکس العمل خودکار و غریزی کنترل اوضاع را در دست بگیرد. شما در طول تمرین بارها و بارها ضربات خود را تمرین کرده اید. به این غرایز و واکنش های ارادی اعتماد کنید.

چشمان خود و آنچه به آن نگاه می کنید را در کنترل داشته باشید. بین آنچه نگاه می کنید و آنچه به آن فکر می کنید، ارتباط مستقیم وجود دارد. همان طور که در بخش های قبلی نیز اشاره شد، بین تفکرات و عملکرد فیزیکی شما نیز رابطه مستقیم وجود دارد. بدین ترتیب نگاه شما به هرچه باشد، در بازی شما نمایان می شود. به قول معروف «از کوزه همان برون تراود که در اوست.» اگر ذهن شما پر از تفکرات آشفته و منفی است، همین مسائل در بازی شما متجلی می شوند.

به جای تمرکز روی مسائل غیرمرتبط، اطمینان حاصل کنید که روی بازی بعدی خود تمرکز دارید. هنگام شروع بازی نیز روی توپ و ضربه بعدی خود متمرکز شوید. این مسئله به شما کمک می کند که ذهن خود را روی آنچه اهمیت دارد منعطف کنید و از مسائلی که به احساس خفگی شما منجر می شوند، دامن نزنید.

هنگام احساس فشار سعی در تغییر نوع بازی خود نداشته باشید. این مسئله باعث می شود که بازیکنان مرتکب اشتباه شده و در مواقع حساس به آن‌ها احساس خفگی و دستپاچگی دست دهد. به جای آن روی انجام بازی به سبک خود و در نهایت توان تمرکز کنید.

اگر تصورات منفی به ذهن شما خطور کردند، از آن‌ها گذشت کنید. نگذارید وصله ناجور شما شوند و کنترل اوضاع را در دست بگیرند. زمان هایی در گذشته را به خاطر بیاورید که ضربات بی نقصی به توپ می زدید. خود را در بالاترین سطح ممکن تصور کنید.

فارغ از نتیجه، همواره از خود یک دید مثبت داشته باشید و احساس درونی خود را به سمت مثبت سوق دهید. به خاطر داشته باشید که شما اجازه برد و باخت را دارید و قرار نیست همواره برنده از زمین خارج شوید. به شرطی که بیشترین توان خود را به کار می گیرید، اولویت شما باید همین روال باشد.

9. حریف ناسازگار

ممکن است هنگام بازی با برخی حرکات و کارهای حریف خود میانه خوبی نداشته باشید. ممکن است حتی احساس کنید که طرف مقابل در حال تقلب یا حرکت غیرورزشی است. در این مواقع از خود عکس العمل احساسی بروز ندهید. به جای آن با آرامش و طمأنینه واکنش خود را به گوش او برسانید.

با انجام این کار موقعیت خود را برای برد بهتر و مستحکم خواهید کرد. اگر آزرده خاطر و اجازه دهید که عصبانیت کنترل شما را در دست بگیرد، شروع به اشتباه کرده و بازی از دست شما خارج می شود. ممکن است حتی به قیمت واگذاری بازی برای شما تمام شود.

اگر اطمینان دارید که حریف شما از عمد مرتکب یک اشتباه می شود، به تور نزدیک شده و بگذارید میان شما گفتگوی آرام برقرار شود. دیدگاه و موضع خود را با او در میان بگذارید و از ایجاد تنش خودداری کنید.

به دلایل ورزشی بهتر است این مسئله را به بین بازی ها موکول کنید. این مسئله به شما اجازه می دهد که مقداری خونسرد باشید و در یک فضای آرام‌تر در این خصوص بحث کنید. اگر به هر دلیلی امکان صبر کردن ندارید، حریف خود را به نزدیک تور فرابخوانید تا در این خصوص بحث کنید.

اگر قبلاً در خصوص نحوه برخورد با این شرایط تمرین کرده و آمادگی داشته باشید، در شرایط بهتری برای برد قرار خواهید گرفت. اگر حریف شما قادر به انجام این کار نباشد، اوضاع برای شما بهتر پیش می رود.

10. روحیه ورزشکاری

همان طور که در تمامی ورزش ها باید روحیه ورزشکاری داشت، در تنیس نیز این مسئله اهمیت زیادی دارد. تا زمانی که بهترین بازی خود را به اجرا می گذارید، نیازی به انجام شادی گل های عجیب و خطاب های نادرست و غیرورزشی نیست. به خاطر داشته باشید که برای تبدیل شدن به یک ورزشکار نامدار و در نهایت یک اسطوره، اخلاق شما باید در صدر لیست باشد.

ممکن است برخی ادعا کنند که این بازی های ذهنی به تسلط بیشتر بر بازی و تضعیف روحیه حریف منجر می شود. با اینکه بخشی از این ادعا صحت دارد اما باید نگران آینده ورزشی خود و همچنین بازی های پیش رو با دیگر بازیکنان باشید. همان طور که سبک بازی شما به تدریج و طبق یک پروسه بهبود پیدا می کند و به کمال می رسد، شخصیت شما نیز به همین شکل است. اگر قصد دارید که شخصیت خود را به مرور به همگان معرفی کنید، از این عادات نادرست پرهیز کنید.

حریف شما نباید روحیه رقابت شما را با یک جنبه منفی شاهد باشد و آن را به یک خصومت شخصی تبدیل کند. اگر از این مورد اجتناب کنید، پس از بازی ممکن است برنده از زمین خارج شده و احترام و دوستی رقیب خود را نیز به دست آورید.

فارغ از بردها و امتیازهای خود، فروتن باشید و از حرکات غیرمعمول خودداری کنید. این مسئله در تنیس بسیار به چشم می آید و شخصیت شما را بی نهایت بروز می دهد. به عنوان یک بازیکن حرفه ای باید این سبک بازی را به هدف خود تبدیل کنید.

11. مثبت اندیشی

مثبت اندیشی در پروسه توسعه فردی و مهارتی شما حیاتی است. مثبت اندیشی یک فرآیند مولد است و به جسم شما القا می کند که آماده قبول چالش های پیش رو و انجام بهترین بازی ممکن هستید.

اگر قبل از هر بازی به خود القا کنید که بهترین بازی خود را انجام خواهید داد، به احتمال زیاد بهترین عملکرد خود را نیز در طول بازی به کار خواهید گرفت. جسم و ذهن شما با یکدیگر در ارتباط هستند و آنچه در ذهن شما در جریان باشد، به جسم شما منتقل می شود. تفکرات مثبت به عملکرد مثبت و تفکرات منفی و مخرب به عملکرد ضعیف منجر خواهد شد.

با توجه به قدرت انتخاب شما، چرا مورد مثبت را انتخاب نکنید؟ احتمال بازی شما در سطح بالا و عالی بسیار بالا خواهد رفت و استرس، اعصاب و فشار بازی قادر به در هم شکستن روحیه شما نخواهند بود.

تصور بهترین حالت خود قبل از هر بازی را به یک عادت تبدیل کنید. اگر احساس نگرانی و فشار دارید، بهترین موقعیت برای کشیدن چند نفس عمیق و تصور خود در بهترین و بالاترین سطح ممکن است.

یکی از بهترین امتیازهای خود در بازی قبلی یا یکی از ضربات بی نظیر خود هنگام تمرین را به خاطر بیاورید و روحیه خود را با آن تقویت کنید. تصور کنید که در بازی پیش رو نیز شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت و شما بازیکن مسلط دیدار خواهید بود.

اگر تصورات منفی به ذهن شما خطور کرد، آن‌ها را از تفکر خود بگذرانید و یادآوری کنید که شما از اشتباهات خود درس گرفته اید. اگر مورد خاصی به ذهن شما نیامد، یادآوری کنید که شما در مسیر یک پروسه پیشرفت قرار دارید و قرار نیست که اشتباهات شما باعث ناامیدیتان شوند.

کلام آخر

هوشیاری ذهنی و آشنا بودن با استراتژی های روانی تنیس در بازی تنیس یک عامل کلیدی است. اگر شروع مسابقه را با یک شرایط ایده آل ذهنی و روحی شروع کنید، به احتمال زیاد جریان بازی و نتیجه آن نیز به نفع شما رقم خواهد خورد. شما همواره باید در صدد بهبود شرایط و پیشرفت در مهارت ها و سبک بازی خود باشید.

مادامی که همواره در حال یادگیری از اشتباهات طول بازی و تمرین های خود هستید، روی یک مسیر درست در حرکت هستید و جای نگرانی نیست. برد و باخت باید به اولویت دوم شما تبدیل شوند و اهمیت زیادی به آن ندهید.

تمرکز روی نحوه پیشرفت و جنبه های تکنیکی و تاکتیکی شما بدون شک شما را به مقصد برد در بازی ها می رساند. به شکلی که دیگر نیازی به نگرانی در خصوص برد و باخت نخواهید داشت.

امکان ندارد کسی که تمام تصورات او مثبت است، همواره به فکر بهبود اوضاع بازی خود است و از همه مهم‌تر از اشتباهات خود درس می گیرد، به موفقیت و پیروزی دست پیدا نکند. بدون شک پیروزمندانه در زمین قدم خواهید گذاشت و پیروزمندانه نیز از آن خارج می شوید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار