28/03/2024

آموزش تنیس | دلایل عدم موفقیت در یک بازی تنیس (بخش دوم)

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 12/10/2020
  • 0
آموزش تنیس

در بخش اول دلایل عدم موفقیت در یک بازی تنیس چند فاکتور مهم در این خصوص را مطرح و برای شما توضیحاتی را ارائه کردیم. در این مطلب سایت تنیس فارسی که سایت تخصصی در حوزه ورزش تنیس است، به چند مورد بسیار مهم دیگر در ناکامی یک مسابقه تنیس خواهیم پرداخت. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: بخش اول دلایل عدم موفقیت در یک بازی تنیس

دو فاکتور مهم در ناکامی در تنیس

در بخش قبلی این موضوع بیان کردیم که بررسی نقاط ضعف خود و بررسی نقاط قوت حریف که می‌تواند در طول مسابقه برایمان دردسر ساز باشد را به صورت دقیق بررسی کنیم که این موضوع مهمترین بخش در آموزش تنیس است.

ما معمولاً در بررسی عملکرد ستارگان تنیس دنیا فرمول موفقیت را مرور می‌کنیم اما بررسی و شناختن فرمول ناکامی در تنیس نیز بسیار سود بخش است. به محض آشنایی با آن، مصادیقش را در خود یا دیگر بازیکنان تشخیص خواهید داد. این مبحث بسیار کلی است و می‌تواند در رشته‌هایی جز تنیس نیز تسریع داده شود.

بازی تنیس کودک شما و انتظارات والدین

فرمول ناکامی از این قرار است:

نقاط ضعف من + نقاط قوت حریف + موقعیت و شرایط بازی >  خودباوری، امید و اعتماد به نفس من برای پیروزی

هر بازیکنی، چه واقع‌ گرا باشد و چه نباشد، می‌داند که نقاط ضعفی دارد. یک نقطه ضعف واقع‌ گرایانه می‌تواند چنین باشد: من بازیکن قد بلندی نیستم و سروهای دوم من چندان سریع نیست.

اما یک نگرش غیر واقع ‌گرایانه می‌تواند این‌گونه باشد: چون در این ست دو خطای دوبل داشته‌ام، حریفم در امتیاز ۳-۲ توانسته ۳ ریترن موفق داشته باشد و سروهای دوم من هم چنگی به دل نمی‌زند، پس من بیشتر گیم‌هایی که سرو را در اختیار دارم، خواهم باخت.

آموزش تنیس

بیشتر بخوانید: یادگیری مهم ترین اصول تنیس

در حالی که این ادعا اصلاً درست نیست. دو خطای دوبل تنها یک نکته‌ی آماری است و این بدان معنی نیست که لزوماً این روند تا پایان ست نیز ادامه پیدا کند. حریف من روی سه ریترن ریسکی امتیاز کسب کرد زیرا اگر ریسکی نبود، او تمام ریترن‌هایش را برای امتیاز می‌زد.

همین مساله در مورد نقاط قوت حریف نیز صدق می‌کند. بعضی از آنها واقع‌ گرایانه هستند: او حرکات سریعی دارد و فورهندهای خوبی می‌زند. در حالی که نوع غیر واقع‌ گرایانه می‌تواند چنین باشد: هر توپ کوتاهی که در اختیار او قرار بدهم حتماً آن را تبدیل به امتیاز می‌کند.

پاک‌سازی ذهنی؛ راهی به سوی اعتماد به نفس بیشتر

راه‌حل این مساله برنامه‌ریزی مجدد ذهن به وسیله‌ی پاک‌سازی آن است. شما باید اطلاعات را دریافت کنید اما نباید از آن‌ها نتایج قطعی و لغزش ‌ناپذیر بگیرید. شما باید در حین بازی بیاموزید، از حرکات خود بازخورد دریافت کنید اما احساسات را در نتیجه‌گیری ذهن خود دخیل نکنید و بدانید که این نتایج ذهنی دائمی نیستند. همه این‌ها، تنها احتمالات هستند.

نکات طلایی و پیروزی بخش در بازی تنیس

سعی کنید مسائل را به مقیاس بزرگ‌تر تعمیم ندهید. زیرا ممکن است در نهایت خود را در حال انجام یک بازی فرضی مقابل یک ابر‌قهرمان بیابید. بی‌تردید شما نمی‌توانید در چنین دیداری پیروز شوید. اینجاست که انگیزه و تلاش شما فروکش می‌کند و آنگاه شما واقعاً بازی را می‌بازید تا اثبات کنید که حق با شما بوده است. و فرمول ناکامی در تنیس همین‌گونه پیش می‌رود…

هرچه بازیکن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد، برای مدت بیشتری می‌تواند زیر فشار لحظات و شرایطی که بر علیه او رقم می‌خورد، ایستادگی کند. اما این راه‌حل نهایی نیست. اعتماد به نفس ریشه در خودباوری دارد که امری نسبی است. خودباوری در بیشتر بازیکنان، حتی برای ستارگان تنیس دنیا، دائمی نیست. گاهی وجود آن و گاهی فقدان آن را حس می‌کنید. خودباوری با احساسات بازیکنان در ارتباط است و در یک مسابقه تنیس، نمی‌توان روی احساسات حساب کرد. شما نیاز دارید که مسائل را از هم تفکیک کنید و هرچه برایتان پیش می‌آید را بپذیرید.

بیشتر بخوانید: رعایت چه نکاتی در تمرین‌های تنیس به حرفه‌ای شدن شما کمک خواهد کرد؟

آموزش تنیس

احساس آزادی با پذیرش شرایط 

وقتی شما یک بازی تنیس در پیش دارید، باید صد درصد توان خود را بگذارید و با پذیرش همه‌ چیز، به استقبال حریف بروید. شما نمی‌توانید آینده را پیش ‌بینی کنید. تنها آینده‌ای که برای شما وجود دارد، آینده‌ای است که ذهنتان پیش‌بینی کرده است. اما در واقعیت، تنها اکنون وجود دارد. شما آینده را در حالی می‌سازید که در حال حاضر به سر می‌برید.

این تنها منشأ قدرت و تنها لحظه‌ای است که شما می‌توانید آن را کنترل کنید. حتی اگر این موضوع صد در صد درست نباشد، شما فقط می‌توانید حرکات خود از قبیل فورهند زدن، دقت ضربات و ریسک‌های خود را کنترل کنید. اما نتیجه بازی در دستان شما نیست. ما نمی‌توانیم صددرصد روی نتیجه بازی کنترل داشته باشیم زیرا ممکن است مثلاً گاهی توپ‌های بسیار آسانی که معمولاً تبدیل به امتیاز می‌شوند، به بیرون بروند.

با در نظر گرفتن تمام این نکات، باز هم تقلا برای رسیدن به بهترین فرم و کسب پیروزی در بیشترین بازی‌های ممکن، طبیعی است. بهترین راه برای رسیدن به این اهداف چیست؟

هر آنچه که در خصوص راکت‌های تنیس باید بدانید

پاسخ این موضوع پذیرش است. پذیرش خود و هرچه که پیش می‌آید. این به شما اجازه می‌دهد که بدون درگیر شدن با احساسات، بهترین عملکرد خود را ارائه دهید و فرمول ناکامی در تنیس را دور بزنید. وقتی این موضوع را متوجه می‌شوید و پذیرش شرایط را تجربه می‌کنید، به راحتی می‌توانید تمام وقایع و احساسات منفی را به عنوان موانعی برای رسیدن به قله موفقیت تلقی کنید. تنها در این صورت می‌توانید در بازی احساس آزادی داشته باشید.

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار