29/03/2024

چرا ورزش تنیس یک ورزش خوب است؟

  • توسط آزاده یوسفی
  • 05/02/2020
  • 0
چرا ورزش تنیس یک ورزش خوب است؟

بعد از سال ها تجربه بازی و شرکت در ورزش های مختلف به سادگی می توان ادعا نمود که ورزش تنیس یکی از بهترین ورزشهایی است که توسط بشر اختراع شده است. ورزشی که موفقیت جهانی و شهرت جهانی آن کاملا مشهود است.
اگر دنبال کننده بازی تنیس نباشید قطعا نمیدانید که چه تعداد بازیکن در این رشته ورزشی به فعالیت مشغول اند. تمامی کشورها در سراسر جهان دارای تیم های تنیس قدرتمند و بازیکنان فوق العاده ای می باشند. اگر به 100 بازیکن برتر تنیس بانوان و آقایان نگاهی بیاندازید خواهید دید که تعداد متعددی بازیکن از کشورهای مختلف در این بازه صد نفره قرار دارند.
ما در این مقاله سعی داریم به 8 سوال مهم و معروف در ارتباط با رشته ورزشی تنیس پاسخ دهیم و چرایی خوب بودن ورزش تنیس را بازگو کنیم.

1- آیا ورزش تنیس برای افراد سن بالا خوب است؟

1- آیا ورزش تنیس برای افراد سن بالا خوب است؟

بسیاری از ورزش های معروف و محبوب از جمله فوتبال، بسکتبال و … بازی های مناسب جوانان می باشد. من به شخصه کسی را نمی شناسم که با سن 50 سالگی به فوتبال بپردازد. در چنین ورزش های تماسی، احتمال آسیب دیدگی شرکت کنندگان بالاست بنابراین محدودیت سنی در چنین ورزش هایی وجود دارد.

از طرف دیگر، تنیس ورزشی غیر تماسی است و بنابراین احتمال آسیب دیدگی بازیکن در آن کمتر از ورزش های تماسی است. مطمئنا، تنیس به نوبه خود ورزش سختی بوده و این کاملا بستگی به سطح بازی بازیکنان در آن دارد.
طبق تجربیات گذشته، تنیسورهای رقابتی می توانند در دهه های 60 و 70 سال نیز به بازی بپردازند. به عقیده من تا زمانی که بازیکن در نقطه ای از بدن خود از جمله زانو و شانه دچار آسیب دیدگی نشود، می تواند به بازی تنیس خود ادامه دهد. هرچند ممکن است در سن 50 سالگی و بالاتر نتوان در سطوح گذشته و با چابکی قبلی به بازی پرداخت، اما در نهایت افت در ورزش تنیس نسبت به دیگر ورزشها بسیار کم تر است.

همچنین کمبودهای جسمی در سنین مختلف را می توان با مهارت ها و هوشمندی های بازیکنان جبران نمود. به طوری که افراد با سنین بین 50 تا 60 سال شاید نتوانند به چابکی بازیکن 20 ساله در زمین تنیس بدوند، اما آن ها از مهارت ها و تجربیاتی برخوردارند که یک بازیکن 20 ساله گاها فاقد آن است. این بازیکنان در صورتی که در سنین جوانی مهارت های ورزش تنیس را به درستی بیاموزند و از هماهنگی چشم و توپ خوبی برخوردار باشند، می توانند در سنین بالاتر به عنوان مهارتی فراموش نشدنی در بازی تنیس جهت جبران کمبودهای جسمی خود استفاده کنند.

2- آیا ورزش تنیس مناسب کودکان است؟

2- آیا ورزش تنیس مناسب کودکان است؟

تنیس یکی از ورزش های فوق العاده جذاب می باشد، چرا که هر کسی در هر سنی قادر به انجام آن می باشد. فرقی نمی کند دختر یا پسر 5 ساله یا 70 ساله باشید، در هر سنی می توان به بازی تنیس پرداخت و از آن لذت برد. برای انتخاب ورزش تنیس لازم نیست حتما قد بلندی داشته باشید یا در دریافت توپ استعداد داشته باشید، بلکه کافی است به تنیس علاقه مند باشید تا بتوانید در هر مرحله ای از سطح بازی هستید با کسب مهارت های لازم کمبودهای جسمی خود را جبران نمایید.

در ورزش هایی همچون فوتبال، بسکتبال و امثال آن مردان قادرند از مزایای قدرت بدنی و اندازه خود برای برتری نسبت به زنان استفاده کنند. این در حالی است که در تنیس اینگونه نبوده و زنان می توانند تنها با یادگیری درست مهارت ها، به پیروزی بر مردان افتخار کنند؛ هرچند که همیشه تساوی بین این دو بهترین دستاورد است.

بنابراین در حالی که کودکان می توانند در سنین پایین و خردسالی خود در ورزش های تماسی شرکت کنند، توصیه می شود به سمت ورزش های غیر تماسی همچون تنیس روی آورند. چرا که احتمال آسیب دیدگی آنان کمتر است.
امروزه راکت، توپ و زمین های ویژهرکودکان وجود دارد که می توانند به صورت مجزا در آن به بازی و تمرین بپردازند. کودکانی که علاقه مند به ورزش تنیس باشند به سرعت در این رشته ورزشی رشد می کنند.

3- آیا تنیس یک ورزش تیمی است؟

3- آیا تنیس یک ورزش تیمی است؟

به طور کلی تنیس می تواند به صورت فردی یا گروهی بازی شود. وقتی بازیکنی به صورت انفرادی بازی تنیس انجام می دهد، زمین بازی و عوامل درون آن تماما در اختیار بازیکن می باشد. هیچ گونه بازیکن و همراهی در کنار خود ندارد تا بتواند او را مقصر عملی دانسته یا در میان بازی به او تکیه کند.
در بازی دوبل و تیمی تنیس، بر خلاف بازی انفرادی، فردی در کنار بازیکن قرار دارد که در تمامی مراحل بازی با وی همکاری داشته و تیم را تشکیل داده است. با بازی با افراد مختلف در تنیس دو نفره می توان به مهارت های مختلف دست پیدا نمود و با روش های مختلف ویژه هر بازیکن بازی را به جلو راند.

به طور کلی ورزش های انفرادی کم بوده و ورزش هایی از قبیل فوتبال، والیبال یا بسکتبال به صورت فردی قابل بازی و اجرا نیستند. این یکی از مزیت های بازی تنیس می باشد. اغلب افراد سن بالا عموما در بازی های دوبل تنیس شرکت می کنند تا بتوانند به کل زمین بازی از طریق همکاری با هم تیمی خود تسلط لازم را داشته باشند.
بنابراین متناسب با علاقه مندی بازیکنان می توان تنیس را به دو صورت انفرادی یا تیمی انجام داد.

4- آیا تنیس یک ورزش اجتماعی است؟

ورزش تنیس یک ورزش اجتماعی است و به راحتی می توان گفت هیچ ورزش دیگری را ( گلف نیز مانند تنیس ورزشی اجتماعی است) نمی توان مثال زد که چنین جنبه مثبتی را به همراه داشته باشد. بیشتر افرادی که تنیس بازی می کنند افراد تحصیل کرده، موفق و قابل احترام اند. شاید یکی از جذابیت های این رشته ورزشی در چنین افرادی است که به دنبال این ورزش می روند. شما با ورود به عرصه تنیس می توانید با افراد مختلف در حوزه های مختلف آشنا شده و بهترین دوستانتان را از میان آنها انتخاب کنید. بنابراین تنیس یک ورزش مناسب جهت شبکه سازی و پیدا کردن افراد جدید است. در واقع در موقعیت یک ورزشکار تنیس، هم به تفریح می پردازید هم ورزش و هم گاها کار.

افرادی که پا به عرصه تنیس می گذارند افرادی مهربان و از خود گذشته هستند که می توان در شرایط مختلف روی کمک آنا حساب کرد. برخی افراد حتی در این دوره ورزشی، شریک زندگی خود را نیز یافته اند.

5- آیا تنیس یک تمرین و ورزش خوب است؟

5- آیا تنیس یک تمرین و ورزش خوب است؟

وقتی حرف از قلب و کاردوگرافی به میان می آید، بیشتر مردم به دنبال ورزش هایی از قبلی تردمیل یا استیرمستر هستند. این در حالی است که تنیس یک ورزش کاردیو بوده بدون آنکه بخواهید برای انجام آن تلاش مضاعف داشته باشید.
ضربه زدن به توپ تنیس بسیار لذت بخش است، حتی اگر نیاز باشد برای انجام این کار حرکت کنید. در تنیس بدون آن که متوجه شوید، کالری سوزانده و تنفس خود را بهبود می بخشید؛ در عین حال که اوقاتی خوش را در زمین سپری می کنید.

اگر به دنبال کاهش وزن و رسیدن به فرم بدنی مناسب هستید، ار تنیس غافل نشوید. بسیاری از افراد بدین منظور شرکت در بازی های تنیس را به شرکت در باشگاه های ورزشی و تمرین در آن ترجیح می دهند. سلامت قلب یکی از مزیت های بسیار خوب این رشته ورزشی است.

هنگامی که به طور مداوم به بازی تنیس می پردازید، به خصوص تنیس سینگل، شما یکی از خوش فرم ترین افرادی خواهید بود که در کره زمین قرار دارد. من به شخصه توانسته ام تنها با شرکت در بازی های تنیس و رفتن به باشگاه دوبار در هفته، 10 درصد از چربی های بدن خود را در کوتاه ترین زمان ممکن کم کنم و این نشان دهنده تاثیر این رشته ورزشی بر روی بدن است.

6- آیا تنیس یک ورزش چالش برانگیز است؟

6- آیا تنیس یک ورزش چالش برانگیز است؟

یکی از جنبه های تنیس که به شخصه آن را دوست دارم در این است که علی رقم سن بالا نیز می توان در آن توسعه و بهبود یافت. یک بازیکن در سن 45 سالگی به راحتی می تواند انواع تکنیک های ورزش تنیس خود را بدون نگرانی بهبود داده و تنها با کمی تمرین به سطوح بالاتری دست پیدا کند.
همچنین تنیس می تواند یک بازی مرموز به شمار آید. زمانی که شما فکر می کنید که همه چی می دانید، متوجه می شوید که این گونه نبوده و حتی نزدیک به چیزی که باید باشید نیستید. حتی یک تنیسور حرفه ای و یا حتی یک مربی حرفه ای نیز به طور دائم در حال یادگیری چیزهای جدید در بازی هستند.

سوال دیگری که در این جا مطرح است این است که چه ورزشی را می شناسید که بتوان در سنین بالای 60 سال افراد به طور چشم گیری در آن رشد کرده و بهبود یابند؟

بدیهی است که در ورزش هایی از قبیل بسکتبال، فوتبال، بیسبال و امثال آن، نمی توان بازیکنی را یافت که در سن 60 سالگی بتواند بهتر از افراد سنین 20 یا 30 سالگی و حتی 40 سالگی بازی کند. به همین علت در چنین رشته های ورزشی بازیکنان در سنین 30 تا 35 سال عموما بازنشسته می شوند. چرا که با افزایش سن قدرت جسمانی بدن کاهش یافته و توانایی افراد کم می شود. هرچند افت بدن در تمامی ورزش ها صادق است، با این حال ورزش تنیس ورزشی است که افراد می توانند در سنین بالا در آن رشد کنند و به مهارت های خوبی دست پیدا کنند و کمبودهای قدرتی و جسمانی خود را پوشش دهند و از بازی خود لذت ببرند.

بنابراین به یاد داشته باشید که علی رقم سن، می توان با ورود به بازی تنیس و انتخاب این رشته ورزشی علاوه بر رشد و کسب مهارت های مختلف، از زندگی ورزشی خود لذت برد.

7- آیا تنیس سرگرم کننده است؟

7- آیا تنیس سرگرم کننده است؟

هنگامی که اصول تنیس را یاد می گیرید، بازی تنیس و ضربه به توپ کاری لذت بخش می شود. در این میان شرکت رد مسابقات تنیس نیز جذاب تر خواهد بود. جالب است بدانید برنده شدن در بازی ها نیز از جذاب بودن مسابقه جذاب تر و سرگرم کننده تر است.

به راحتی می توان گفت که تنیس از جمله ورزش هایی است که بعد از یک روز کاری شلوغ می تواند انرژی دوباره به افراد برگردانده و افراد را رفرش کند. بعد از این که وارد این رشته ورزشی می شوید، بازی تنیس اعتیادآور شده و به راحتی نمی توان از آن دست کشید. بعد از برخورد توپ با راکت عملیاتی در مغز انجام می شود که بسیار لذت بخش بوده به طوری که شما را وادار می کند تا به ادامه آن بپردازید.

یکی از جذابیت های بازی تنیس در این است که هر فردی استایل مخصوص به خود را داشته و هیچ دو بازیکنی شبیه به هم نیستند. این قضیه باعث می شود تا با بازی کردن با هرکدام از این افراد حس چالشی جدید در شما به وجود آمده که از آن لذت فراوان ببرید.
برای آن دسته از افرادی که بازی تنیس را فقط برای سرگرمی می خواهند و علاقه مند به شرکت در مسابقات و رقابت های جدی نیستند نیز می توانند دور هم جمع شده و با دوستان خود به بازی بپردازند.

8- آیا تنیس یک ورزش رقابتی است؟

8- آیا تنیس یک ورزش رقابتی است؟

تنیس یکی از معدود ورزش هایی است که می توان از اوایل کودکی تا سال های بالاتر در آن شرکت نموده و نتیجه مطلوب گرفت. بنابراین تنیس یک ورزش رقابتی بوده و در هر سنی قابل اجرا و ورود به مسابقات و رقابت ها امکان پذیر است.
کودکان 10 ساله ای وجود دارند که به ظور قهرمانانه ای در مسابقات تنیس شرکت می کنند و از تمامی ضربات مناسبی برخوردارندو همچنین افراد 70 ساله شناخته شده ای هم وجود دارند که در مسابقات شرکت می کنند و همانند کودکان توانایی رقابت بالا دارند.

اگر در شهر یا کشور بزرگی زندگی می کنید بدیهی است که نمی توان طی زمان کوتاهی با تمامی بازیکنان در سطح شهر به رقابت پرداخت. بنابراین می توان تا سال ها اطمینان خاطر داشت که می توانید بازی رقابتی با هم سطح های خود چه در کشور خود و چه در دیگر کشورها داشته باشید. کاملا آشکار است که ورزش تنیس یک بازی با سطوح بازی متفاوت بوده و هر بازیکن می بایست با بازیکنان هم سطح خود در رقابت باشد و برای رسیدن به سطوح بالاتر تمرینات متعددی داشته باشد.

همین امر باعث می شود تا تعدد بازیکنان تنیس بالا رفته و حتی دو بازیکن در یک سطح مشابه هم نباشند و این امر به نوبه خود تنیس را جذاب تر می کند.
یکی دیگر از مزیت های تنیس در این است که افراد بسیاری از آن جهت رهاسازی افکار و مشغله های ذهنی خود استفاده می کنند و با این کار سبک می شوند. بازیکنانی که در بازیهای رقابتی تنیس شرکت می کنند اغلب پس از پایان بازی خالی از هر گونه نا امیدی و استرس هستند.

سخن انتهایی

با توجه به توضیحات بالا می توان دریافت که ورزش تنیس یک ورزش پر هیجان و جذاب برای انتخاب افراد در سنین مختلف است. اگر فردی هستید که به دنبال انتخاب یک ورزش هستید، تنیس می تواند یک انتخاب عالی و فوق العاده جذاب باشد.
اگر جز بایکنانی هستید که چندین سال است در این رشته ورزشی به فعالیت مشغول هستید، با خواندن مطالب بالا قطعا در می یابید که می توان با تقویت مهارت های خود در تنیس، به درجات بالاتر و بهتری در این رشته رسید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار