28/03/2024

سیستم رنکینگ تنیس پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

  • توسط فرزین
  • 04/07/2020
  • 0

پاندمی ویروس کرونا برای بازیکنان حرفه ای تنیس به معنی لغو مسابقات ، کاهش درآمد، و ثابت شدن رنکینگ‌هاست. اتفاقی که از اواسط ماه مارس میلادی برای تنیسورهای مرد و زن اتفاق افتاده است.

رنکینگ در تنیس از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. یک موضوع مهم برای بازیکنان که می‌خواهند وارد یک رقابت شوند، در سید بندی ها حضور داشته باشند و همچنین پاداش های ویژه از اسپانسرها دریافت کنند.

حال این ویروس باعث شده تا یک چالش جدید برای ورزش تنیس به وجود بیاید. از آنجا که تورها در ماه آگوست آغاز می‌شوند، بهترین راه برای بررسی رنکینگ که معمولا هر هفته تغییر می‌کرد چیست؟

اتحادیه بازیکنان حرفه ای تنیس که بازی های مردان را سامان دهی می‌کند و اتحادیه بانوان تنیس که بازی های بانوان را برنامه ریزی می‌کند، مدت‌هاست درباره بهترین  هوشمندانه ترین راه رنکینگ بندی بازیکنان در حال صحبت و مجادله هستند. فدراسیون جهانی تنیس نیز که دیدارهای رده پایین تر را برگزار می‌کند، از دیگر طرف های این مجادله است. مذاکراتی بین آنها انجام شده ولی به تصمیم نهایی ختم نشده است: چیزی که مشخص است این است که رقابت های ATP و WTA  هر دو آماده اند که از سیستم 52 هفته ای که در سال 1970 چیده شد، تبعیت نکرده  سراغ سیستم جدیدی برند.

 

 

معمولا رنکینگ تنیس هر هفته به روز می‌شود  نتایج هفته های پیشین به آن اضافه می‌شود و همینطور نتایج یک سال پیش بازی در آن هفته حذف می‌شود.  با یک مثال دقیق تر موضوع را توضیح می‌دهیم: نائومی اوساکا، ستاره ژاپنی که در دور سوم رقابت‌های اوپن استرالیا در سال 2020 شکست خورد، در سال 2019 در رقابت های انفرادی به قهرمانی رسیده بود. پس از اینکه 2000 امتیاز به واسطه قهرمانی اش در سال 2019 با گذشت یک سال از قهرمانی از او کسر شد و 130 امتیاز رسیدن به دور سوم رقابت های اوپن استرالیا به او اضافه شد، از رده چهارم جهان به رده دهم سقوط کرد.

حال این پاندمی یرووس کرونا، ریتم را بهم ریخته است. با تثبیت رنکینگ ها، نتایج آریل تا جوئن 2019 هنوز محاسبه می‌شود و به عنوان بخشی از نتایج بازیکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر مسابقات در آگوست آغاز شود، یک فاصله عجیب در محاسبات ایجاد خواهد شد که برای اولین بار رخ داده است. البته در حال حاضر بازیکنان این فرصت را داشته اند تا در رقابت های مختلف شرکت کرده و درآمدزایی کنند ولی شاید حالا آنها با مراقبت بیشتری در این رقابت ها شرکت کنند تا در شروع دوباره لیگ مصدوم نشوند.

برای مردان، 5 رقابت بزرگ پیش روست که شامل 2 گرند اسلم خواهد بود، یکی در هارد کورت و یکی در زمین رس. بازیکنان با تجربه مثل رافا نادال 34 ساله یا اندی ماری 33 ساله، شاید هنوز مطمئن نباشند که قادر به شرکت در بازی ها خواهند بود یا نه و باید با برنامه ریزی دقیق تری برای آن تصمیم بگیرند.

ماری در این رابطه گفت:” برا بازیکنان بسیار خطرناک خواهد بوود اگر که از نیمه نهایی، فینال یا  حتی یک چهارم نهایی رقابت ها در نیویورک به مادرید سفر کنند و در زمین رس به بازی کردن ادامه دهند، آن هم در حالی که مدت هاست بازی نکرده اند. خیلی از بازیکنان بزرگ جهان در این مدت تمرینی نداشته اند و پتانسیل ها دچار افت شده است.

البته تورنومنت ها در تلاش هستند که با برگزاری رقابت هایی با سطحی پایین تر، به بازیکنانی که رنکینگ پایین تری دارند کمک کنند که رنک خود را بالاتر ببرند. هم ATP و هم WTA تصمیم گرفته اند که در شروع سال 2021، رنکینگ ها را از تثبیت خارج کنند و ادامه 2020 را بدون امتیاز حساب کنند. اما این ایده خیلی سریع مورد انتقاد قرار گرفت زیرا رقابت های باقی مانده 2020، عملا به رقابت نمایشی تبدیل خواهد شد، چیزی که مطمئنا مسئولین اوپن آمریکا با آن مخالف هستند، همینطر اسپانسرها و پخش کننده ها.

دیگر برنامه ای که رد شد، این بود که تنها امتیازاتی که تا ماه نوامبر توسط بازیکنان کسب می‌شود مورد محاسبه قرار بگیرد که این هم مورد قبول نبود. با این حال سیستم دوم بیشتر قابل بررسی خواهد بود تا نظرات تجمیع شده و یک نظر واحد برای رنکینگ ها مورد استفاده قرار بگیرد. در حقیقت سیستمی که احتمالا مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تغییریافته پیشنهاد دوم است. برای مثال، امتیازات رقابت های اوپن فرانسه در سال 2019، که در ماه جوئن 2019 به پایان رسید، تا پایان رقابت های اوپن فرانسه در سال 2010 که در ماه اکتبر به پایان می‌رسد، همچنان محاسبه شود.

با این برنامه می‌توان خیلی سریعتر به سیستم 52 هفته ای که پیش تر مورد استفاده قرار می‌گرفت بازگشت.هاتچینز در این رابطه گفته بود:” داشتن یک رنکینگ که شبیه به رنکینگ فعلی باشد و بتوان از آن برای مدتی طولانی استفاده کرد، بسیار چالشی خواهد بود. بدین ترتیب برای ادامه 2020، بازیکنان اگر در سال 2019 نتایج خوبی داشته باشند، چه در 2020 بازی کنند و چه بازی نکنند، رنکینگشان حفظ خواهد شد. از این گزینه برای حمایت از بازیکنانی که به خاطر ترس از ابتلا به بیماری و انتقال آن به خانواده و نزدیکانشان از سفر کردن می‌پرهیزدند و به همین ترتیب در رقابت های اصلی تنیس در طول سال شرکت نمی‌کنند، استفاده خواهد شد.  بدین ترتیب بازیکنان دچار سقوط رنکینگ به دلیل عدم حضور در بازی ها نخواهند شد تا مشکلی برای درآمدزایی، شرکت در مسابقات در صورت تمایل، لغو قراردادها و …. نداشته باشند.

بدین ترتیب، نادال که قهرمان اوپن آمریکا در سال 2019 شد، 2 هزار امتیاز حاصل از این پیروزی را حتی در صورتیکه در رقابت های امسال شرکت نکند، حفظ خواهد کرد. هر چند این سیستم قصد دارد که فشار را از روی دوش بازیکنان بردارد تا آنها با تمام قدرت بازی کنند، اما از سوی دیگر بدون اینکه جریمه شوند در رقابت های مهم شرکت نخواهند کرد. نادال انگیزه زیادی برای کسب بیستمین قهرمانی گرند اسلمش دارد که بدین ترتیب با راجر فدرر برابر خاهد شد ولی طبق این برنامه، ممکن است که ترجیح دهد در رقابت های اوپن فرانسه که روی خاک رس محبوب او برگزار می‌شود شرکت کند تا اینکه به خودش فشار بیاورد و در رقابت های اوپن آمریکا در نیویورک حضور داشته باشد.

اگر دیگران هم چنین تصمیمی بگیرند، ممکن است برگزاری دیدارهای اوپن آمریکا به تعویق بیفتد. قرار است این رقابت ها بدون حضور تماشاگران برگزار شود و باید دید در نهایت چه تصمیمی برای آن گرفته خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار