29/03/2024

آموزش تنیس | چگونه راکت تنیس مناسب برای خود انتخاب کنیم؟

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 02/01/2021
  • 0
راکت تنیس مناسب

انتخاب راکت تنیس مناسب یکی از موضوعاتی است که نقش بسیاری در آموزش و یادگیری تنیس دارد چرا که این انتخاب از چندین جهت می‌تواند به نفع شما باشد تا بهترین آن را برای خود انتخاب کنید. در این مطلب تنیس فارسی قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه راکت تنیس مناسب برای خود انتخاب کنیم؟

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بدانید: آموزش تنیس | چرا بازی روی چمن برای بازیکنان تنیس دشوار است؟

اگر به ورزش تنیس علاقه‌مند هستید و می‌خواهید کلاس‌های آموزشی این ورزش پرطرفدار را شروع کنید قدم به قدم با سایت تنیس فارسی همراه شوید تا نکات لازم در خصوص این رشته ورزشی را برای شما شرح دهیم. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی و انتخاب یک راکت تنیس برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای بپردازیم تا ببینیم هر فرد با توجه به سطح بازی خود، باید چه مدلی را برای خود برگزیند. وقتی می‌خواهید ورزشی را شروع کنید باید از مدل‌های ابتدایی آن استفاده کنید. در برخی از ورزش‌ها همانند تنیس ابزار استفاده مبتدیان با حرفه‌ای ها متفاوت است و مثلا شبیه فوتبال نیست که توپ یکسانی برای همه داشته باشد. شما باید با قوانین، اصول ابتدایی این بازی و حتی دست گرفتن یک راکت تنیس آشنا باشید تا بتوانید قدم به قدم و با آموزش‌های لازم این ورزش را یاد بگیرید.

راکت تنیس مناسب

برای خرید یک راکت مناسب ابتدا این سه سوال را برای خود درنظر داشته باشید تا با جواب این سوال‌ها بتوانید راکت تقریبی خود را با درنظر گرفتن فاکتورهای دیگر انتخاب کنید. تاب ( سوینگ ) شما چگونه است؟ روش بازی شما چیست؟ قدرت ضربات شما چگونه است؟

تاب ( سوئینگ ) شما چگونه است ؟ در جواب این سوال باید به بک هند و فور هند خود توجه کنید که بتوانید پاسخش را بیابید. مثلا چنانچه تاب کوتاه و فشرده دارید راکتی می خواهید که به شما قدرت بدهد. در مقایسه بازیکنی که تاب طولانی و درازی داشته باشد با راکت قدرتی توپش به خارج زمین می رود.

بیشتر بخوانید: مهارت‌ها و تکنیک‌های پایه‌ای تنیس

روش بازی شما چیست ؟ اگر شما جزو کسانی هستید که در انتهای زمین ضربات پر قدرتی را به توپ می‌زنید، راکت با مانور بالا مثل سرو و والی لازم ندارید. راکت با قدرت می خواهید. در عوض برای بازی سرو و والی نیاز به راکت با مانور بالا دارید.

چقدر قوی بازی می کنید ؟ قدرت بازی یکی از مسائلی است که در انتخاب راکت تنیس باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. اگر زننده ضربات قدرتی هستید ، راکت با صفحه متوسط می خواهید که کنترل شما را بهتر کند . ولی بازیکنی که ضربات قدرتی کمتری دارد باید به دنبال راکت سفت و محکم با صفحه بزرگتر باشند که با تلاش کمتر قدرت بیشتری ایجاد کند . چنانچه روش آمادگی نگهداشتن راکت برای زدن ضربه را ندارید باعث می شود که دیر به توپ ضربه بزنید و با وسط صفحه راکت نزنید . در این صورت یک راکت سبک به شما کمک خواهد کرد که سریعتر آماده شوید و صفحه اش بزرگتر از معمول باشد که چنانچه با وسط صفحه راکت هم نزدید اشکالی نداشته باشد.

راکت تنیس مناسب

برای انتخاب راکت تنیس مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

چه قیمتی مدنظرتان است؟

یکی از مهمترین مسائل در زمینه انتخاب راکت تنیس قیمت آن است که انواع متفاوتی دارد. شما با توجه به بودجه و سطح آموزشی خود می‌توانید بهترین راکت را برای خود تهیه کنید. برای سطح بازی باید با مربی مشورت کنید و پس از آن با توجه به بودجه مالی به ویژگی‌های ظاهری تنیس رسیدگی کنید و بهترین مدل را برای خود برگزینید. در ادامه به برخی ویژگی‌های ظاهری که می‌تواند در این انتخاب به شما کمک کند به اختصار می‌پردازیم.

انتخاب بهترین مربی تنیس برای کودکان

راکت تنیس مناسب

beam عرض قاب راکت : در این قسمت باید از کنار به راکت نگاه کنید و در اصل عرض قاب راکت را ببینید. در مجموع عرض پهن معادل قدرت و سفت بودن، و عرض باریک همراه با انعطاف و راحتی بیشتر است . قبلا قاب یا عرض راکت از بالا تا پائین به یک اندازه بود ولی از سال ۱۹۸۰ به بعد قاب پهن مطرح شد و بعد عرض های متفاوت در یک راکت که بتواند مخلوطی از قدرت و انعطاف را برساند که مناسب ترین نوع آن است ولی افراد حرفه ای هنوز هم خودشان به دنبال بهترین راکت برای خود هستند و سبک مخصوص به خود را انتخاب می‌کنند.

اخبار تنیس | برندگان جوایز اتحادیه تنیس مردان ۲۰۲۰ اعلام شد

head light and head heavy صفحه سنگین و سبک : این فاکتور باید با توجه به سبک و شیوه بازی یک بازیکن بررسی گردد چرا که همان طور که گفته شد هر بازیکن متناسب با نیاز خود راکت را انتخاب می‌کند. در راکت صفحه سبک نقطه تعادل در نیمه پائین یا طرف دسته قرار دارد ، که مانور و تاب ( سوئینگ ) را راحت تر می کند . در راکت صفحه سنگین بیشتر وزن در نیمه بالای راکت یا بالای صفحه قرار دارد ، که قدرت بیشتری تولید می کند . بازیکن های انتهای زمین عموما صفحه سنگین را ترجیح می دهند در حالی که بازیکن های سرو و والی صفحه سبک را می پسندند.

power zone منطقه قدرت : شما در انتخاب راکت مناسب باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید چرا که این منطقه ای است که وقت تماس با توپ ترکیب مناسبی از قدرت و راحتی را تولید می کند . کلا این منطقه در حوالی وسط راکت قرار دارد و شما باتوجه به نیاز خود باید آن را انتخاب کنید.

راکت تنیس مناسب

قوانین امتیازدهی در مسابقه تنیس

shock شک : برای خرید راکت این مورد را نیز بدانید چون که اصولا شک در هر بازیکنی با دیگری متفاوت است. وقت زدن توپ با راکت نیروی قابل توجهی به نام ( شک ) بوجود می آید . توپ هایی که به کناره صفحه راکت می خورند یک نیروی اضافی چرخشی هم تولید می کنند . استفاده از نوار سربی بالای راکت ، زه های شل تر ، گریپ بزرگتر و راکت با انعطاف بیشتر ، نیروی ( شک ) را کاهش می دهد .

stiffness سفتی یا استحکام : برای بررسی سفتی و استحکام یک راکت تنیس نیز باید دقت ویژه ای داشته باشد چرا که وقتی شما به توپ ضربه می زنید ، قاب راکت هر چقدر خم می شود، نشانه میزان استحکام است . راکت های سفت تر کمتر خم شده و قوی تر به توپ ضربه می زنند . برخی از راکت های جدید دسته و صفحه راکت را با استحکام متفاوتی می سازند .

بیشتر بخوانید: قهرمانی در تنیس استعداد ذاتی می‌خواهد یا تمرین؟

راکت تنیس مناسب

vibration ارتعاش : یکی دیگر از فاکتورهایی که در خرید راکت باید توجه کنید ارتعاش سیم های آن است. بر خلاف ( شک ) که نیروی اولیه حاصل از ضربه است ، ( ارتعاش ) حرکت به جلو و عقب قاب و سیم راکت است که بعد از ضربه مدتی می ماند .

tension میزان کشیدن زه : هر راکت تنیس متناسب با افرادی با سطح های متفاوت است و با بررسی میزان سطح بازی خود باید با بررسی فاکتورهای مختلف بهترین راکت را انتخاب نمایید. این مورد نیز مهم است. بالاترین میزان مجاز کشیدن زه راکت ، کنترل بیشتری می دهد . در کشیدن کمتر زه راکت ، قدرت و راحتی ضربه بیشتر می شود . زه با کمترین قطر یعنی شماره ۱۷ قدرت و چرخش توپ را بیشتر می کند. در حالیکه زه های کلفت تر با دوام تر هستند.

صفحه راکت : صفحه راکت اصولا با توجه به سطح بازی بازیکنان انتخاب می‌گردد چرا که این مورد کنترل کننده ضربات است. صفحات بزرگتر مثل ۱۰۵ ( اینچ مربع ) منطقه قدرتی بیشتری دارند ولی بازیکن های حرفه ای صفحات کوچکتر را انتخاب می کنند.هر چقدر صفحه راکت بزرگتر باشد کنترل آنهم سخت تر است.

راکت تنیس مناسب

در آخر دانستن این نکته خالی از لطف نیست که راکت‌ها باتوجه به سطح بازی نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند پس برای خرید راکت در همان ابتدا سعی نداشته باشید که بهترین و حرفه‌ای ترین آن را انتخاب کنید چرا که با سطح بازی شما در تناقض است و قطعا باعث اذیت شدن شما در طول آموزش می‌شود چون آن راکت با فاکتورهایی که در بالا گفته شد برای افراد حرفه‌ای طراحی شده است.

مثلا مدل‌های مبتدی مناسب استفاده کسانی می باشد که به تازگی ورزش تنیس را آغاز کرده اند. معمولا از وزنی کم با دسته‌هایی بلند و سری‌هایی بزرگتر جهت کنترل بهتر بازیکنان تازه کار برخوردار هستند. فرآیند ضربه زنی با این نوع راکت‌ها تنها برای تنیس بازان مبتدی در نظر گرفته شده است تا بتوانند با توجه به اینکه هنوز بازی و ضربه زنی مناسب را بلد نیستند کنترل مناسبی بر روی دسته داشته باشند. یا مدل بعدی مدل نیمه حرفه ای است که تمامی فاکتورهای این نوع از راکت‌ها نیز همچون نوع قبلی، یعنی راکت‌های مخصوص افراد آماتور بوده با این تفاوت که وزن این دسته از محصولات کمی نسبت به نوع قبلی بیشتر است و سنگین وزن‌تر می باشند! این به این دلیل است که شما بتوانید روی راکت تسلط پیدا کنید و با تسلط و سنگینی راکت توپ را کنترل کنید و قدرت دستتان نیز بیشتر شود که بتوانید ضربه‌های مناسبی بزنید. باز هم این موضوع تاکید می‌شود که اگر آموزش دیدید و احساس کردید که تا کمی تنیس را فرا گرفتید و با ضربه زنی آشنا شدید راکت خود را به این مدل ارتقا دهید وگرنه دچار مشکل خواهید شد. نوع سوم که به راکت‌های حرفه‌ای اختصاص دارد این نوع از راکت‌ها مناسب استفاده تنیس بازان کاملا حرفه‌ای است. تمامی راکت‌های حرفه‌ای از سری کوچکتر جهت کنترل بهتر بازیکن بر روی ضربات خود برخوردار هستند. وزن این نوع راکت‌ها در مقایسه با دو نوع قبلی کاملا بیشتر است. طول دسته راکت حرفه‌ای تنیس بسته به سلیقه و نظر بازیکن می‌تواند کوتاه و یا بلند در نظر گرفته شود و این موضوعی است که شما باید با نظر مربی، سبک بازی، قد و استایل خود آن را انتخاب کنید. ضمن این که خود شما نباید این را تشخیص دهید که بازیکن خوب یا متوسطی هستید و حتما مربی باید این موضوع را تایید کند زیرا او می‌داند که شما با راکت تنیس چه می‌کنید و چگونه به آن ضربه صحیح یا غلط را می‌زنید.

آموزش تنیس اصطلاحات تنیس

با «تنیس فارسی» اطلاعات خود درباره‌ی این ورزش را به‌طور حرفه‌ای ارتقا دهید
این سایت خبری تنیس بهترین مقالات و تحلیل‌های آموزش تنیس را در اختیار شما قرار می‌دهد
برای شرط بندی مسابقات تنیس با معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

در تنیس فارسی بخوانید:

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار