19/04/2024

درباره آندریا پتکوویچ و آنالیز بازی او

  • توسط مریم
  • 06/03/2020
  • 0
آندریا پتکوویچ

این بازیکن به طور حتم در آینده ای نزدیک یکی از بازیکنان حرفه ای تنیس آلمان خواهد بود. بیایید با هم نگاهی بر زندگی نامه او بیاندازیم و سپس جزئیات بازی او را بررسی کنیم.

زندگی نامه آندریا پتکوویچ

پتکوویچ در سال 1987 در بوسنی به دنیا آمد، در کودکی به آلمان مهاجرت نمود و تا به امروز در همین کشور ساکن می باشد. در سال 2001، به عنوان شهروند آلمان شناخته و در فدکاپ برای آلمان بازی نمود. در سال 2006 و پس از اتمام دبیرستان دوران حرفه ای بازی او آغاز گردید.

برترین موفقیت او در تورهای حرفه ای تا به امروز، مسابقات یک چهارم نهایی آزاد استرالیا در سال 2011 بوده است.

چیزی که احتمالاً از یک تنیسور در ذهن دارید بسیار با پتکوویچ متفاوت است. او بیشتر زمان خود را صرف مطالعه و تحصیل مینماید تا اینکه در زمین تنیس به تمرین بپردازد. او در دانشگاهی آلمانی واقع در هاگین (Hagen) در رشته علوم سیاسی تحصیل نمود و در حال حاضر در هاروارد مشغول به تحصیل است.

آنالیز بازی آندریا پتکوویچ

بعد از نگاهی کوتاه بر بیوگرافی و آشنایی با این بازیکن می خواهیم بازی تنیس او را مورد هدف قرار دهیم و از جزئیات آن با خبر شویم.

شهرت بازی پتکوویچ در قدرت بی امان و بی رحمی او در بازی می باشد.

تکنیک ها

فورهند

آندریا از فورهند مستقیم و مانند اغلب بازیکنان زن تنیس، از گریپ سِمی وِسترن استفاده می کند. این گریپ باعث می شود که به همان اندازه ای که ضربه فورهند او صاف و مستقیم است دارای چرخش و نوسانات زیادی نیز باشد. او نیز مانند اغلب بازیکنان حرفه ای از نیروی جاذبه کمک گرفته و ضربه هایش دارای سویینگ بالا و پایین است.

آندریا پتکوویچ تمام نکات ضروری و مهم برای زدن ضربات سویینگ داخل به بیرون را دارد و ضرباتش به خوبی در هوا شناور می شوند.

نکته جالب توجه در ضربات فورهند آندریا فاصله بسیار کم توپ و بدن او در هنگام زدن ضربه می باشد او این ضربات را با آرنجی خم شده و در نزدیکی بدن خود می زند و توپ را در هوا شناور می سازد. اغلب بازیکنانی که از این روش استفاده می کنند از گریپ اکستریم استفاده می کنند با اینحال به نظر می رسد که این روش برای او مؤثر واقع شده و از نقاط قوت او به شمار می رود.

قدرتمندترین ضربه آندریا ضربه بک هند او می باشد.

او از قدرت بدنی بالایی برخوردار است و می تواند از این قدرت در زدن ضربات بهره ببرد. به نظر می رسد آندریا هر کاری را که بخواهد می تواند با ضربات بک هند خود انجام دهد.

قابلیت او در گرفتن توپ های بلند با بک هند و پرتاب کوبنده آنها به میانه یا انتهای زمین قابل تحسین است.

در ضربات بک هند دو دستی از گریپی عالی و کاربردی در هر دو دست چپ و راست خود استفاده میکند. با نگاه کردن ضربات بک هند او می توانید به خوبی درک نمایید که استفاده درست از زنجیره جنبشی چه قدرت بی نظیری را می تواند به ارمغان بیاورد.

او قدرت را از بلند شدن توب از زمین وزش یا عدم وزش باد و تمام حرکات و استایل های بدن دریافت و تولید می کند. او همچنین سر خود را ثابت نگاه می دارد و در تمام طول ضربه از تعادل و بالانس خوبی برخوردار است.

اسلایس

آندریا پتکوویچ اسلایس های بک هند را به همان قدرت بک هندهای دودست می زند. قدرتی که در این ضربه ها وجود دارد شاید در بسیاری موارد اصلاً مورد نیاز نیست. ضربات اسلایس دفاعی مستقیم او همانند خودش زیبا، سرسخت، بلندپرواز و هوشمندانه هستند. مطمئناً در آینده شاهد پیشرفت این ضربات نیز خواهیم بود.

والی

در میان مسابقات او کمتر آندریا را می توان در مقابل توپ دید، احتمالاً بازی او در این قسمت می تواند پیشرفت زیادی داشته باشد.

سرویس

سرویس های آندریا پتکوویچ یکی از ضعیف ترین نقاط بازی او به حساب می آید.

تا به امروز امتیاز زیادی از سرویس های اول خود به دست نیاورده و بسیاری از حریفان او از سرویس دوم او برای حمله استفاده می کنند.

برخی حرکات کلیدی در فیزیک او برای زدن این ضربه می تواند بهبود پیدا کند.

زاویه میان پاشنه و شانه های او همانند بسیاری از تنیسورهای زن زاویه مناسبی نیست.

هنگام زدن ضربه شانه هایش به اندازه کافی از هدف دور نمیشود.

با این تفاسیر به جای اینکه هنگام زدن توپ بالاتنه او زاویه ای متمایل به راست با تور داشته باشد، کاملاً موازی با تور میشود. این حالت در نقطه نظر مربیان به این معنی است که او خیلی زودتر از موعد بالاتنه خود را می چرخاند.

پتکوویچ برای سرویس زدن حرکت را بسیار سریع شروع می کند سپس سرعت خود را کاهش می دهد اما دوباره شتاب حرکت خود را بالا می برد در حالی که سِروِرهای بزرگ تنیس حرکت خود را آهسته آغاز کرده و سپس به حرکت خود شتاب بالایی می بخشند و با همان سرعت هم راکت را برای زدن توپ به حرکت در می آورند.

سرویس های پتکوویچ عملاً خوب نیستند.

تاکتیک

بازی آندریا یک بازی قدرتی و بی رحمانه است که به خودی خود می تواند تاکتیک خوبی به حساب بیاید.

در تنیس بانوان اغلب اولین بازیکنی که می تواند ضربه ای محکم بزند، امتیاز را از آن خود می کند.

از آنجایی که حرکت در زمین یکی از نقاط ضعف بازیکنان زن در تنیس می باشد، اغلب نمی توانند دفاع مناسبی در مقابل چنین ضربه ای داشته باشند. ناگفته نماند که ان ضعف از ساختار بدنی آنها نشئات می گیرد.

از طرفی دیگر چنین ضربه ای در تنیس آقایان، سخت تر از حریف عبود می کند و به همین دلیل مردان کمتر از چنین ضربه ای استفاده می کنند.

در این مورد آندریا این توانایی را دارد که تنوع بیشتری به بازی خود ببخشد.

مانند بسیاری دیگر از بانوان حرفه ای تنیس او نیز تمایل دارد تا تقریباً از تمام موقعیت های موجود در زمین ضربه ای مستقیم و محکم به سمت زمین حریف بزند.

برای اغلب بانوان کاملاً منطقی است که به خصوص در موقعیت دفاع، با تاپ اسپینی آهسته تر یا اسلایس تدافعی به دفاع در مقابل ضربه دریافتی بپردازند.

قدرت بدنی

آندریا یکی از سخت کوش ترین بازیکنان زن حاضر در تور می باشد.

او بسیاری از موفقیت های اخیر خود را تحت تاثیر افزایش تمرینات فیزیکی اخیر خود می داند.

حرکت آندریا در زمین تنیس بسیار خوب می باشد. استقامت بدنی او در هنگام زدن ضربه از حرکت او در زمین نیز چشمگیرتر است. برای آنکه بتوان توپ را به شدت ضربات او به زمین حریف فرستاد، باید ثبات و قدرت بالایی در ماهیچه های اصلی خود داشته باشید.

بازی ذهنی

در گذشته درگیری های ذهنی آندریا در برخی مسابقات مهم کاملاً قابل لمس بود. اما پس از کار کردن با مربی متخصص بر روی قدرت ذهنی در بازی به نظر می رسد اعتماد به نفس بیشتری در زمین پیدا نمود و از سال 2011 تقریباً این مساله را پشت سر نهاد.

او همچنین بخش عظیمی از این پیشرفت را به دلیل بهبود در شرایط فیزیکی خود میداند. بدیهی است زمانی که می دانید به دلیل حرکت فوق العاده تان در زمین حریف شما نمی تواند به راحتی امتیاز بگیرد، اعتماد به نفستان افزایش پیدا خواهد کرد.

آندریا دختر بسیار باهوشی است و مطمئناً در آینده راههای بیشتری برای ارتقاء سطح بازی ذهنی خود پیدا خواهد نمود اما در حال حاضر این موضع یکی از نقاط ضعف بازی او به حساب می آید.

رتبه بندی بازی آندریا پتکوویچ

با توجه به نکات گفته شده رتبه بندی نقاط مختلف بازی او به صورت زیر خواهد بود:

  1. قدرت بدنی
  2. تاکتیک ها
  3. تکنیک ها
  4. بازی ذهنی

چنانچه آندریا قصد داشته باشد در میان 10 بازیکن برتر ظاهر شود، باید ضربات سرویس خود را حساب شده تر بزند.

این کار می تواند با آموزش او برای دورتر کردن بالاتنه از هدف آغاز شود. حرکت بدن او در زدن سرویس نیز باید روان تر و سنجیده تر باشد.

به علاوه تنوع در بازی به خصوص در وضعیت های دفاعی می تواند برای او مفید و کارآمد باشد.

چنانچه بتواند در این موارد نقاط ضعف خود را برطرف نماید او را در میان ده بازیکن برتر خواهیم دید.

رقص پتکو

در مسابقات آزاد امریکا سال 2010 آندریا پس از اتمام مسابقه و پیروزی خود، به عنوان جشن پیروزی بر روی صحنه رفت و رقصید. این اتفاق بسیار تماشاچیان بسیاری داشت و طرفداران زیادی در رسانه ها پیدا نمود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار