25/04/2024

آموزش تنیس | تفاوت راکت سر سنگین و راکت سر سبک

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 11/02/2021
  • 0
فاوت راکت سر سنگین و راکت سر سبک

همان طور که در مقالات تنیس سایت پیش از این خواندید، در مورد انواع راکت صحبت کردیم که بیشتر به دو دسته سر سنگین و سر سبک تقسیم می‌شدند که هرکدام برای افرادی با سطوح مختلف بازی طراحی شده‌اند. در این مطلب تنیس فارسی خواهیم دید که تفاوت راکت سر سنگین و راکت سر سبک در چیست؟!

ورود به سایت بتکارت

تفاوت راکت سر سنگین و راکت سر سبک در چیست؟!

بیشتر بدانید: آموزش تنیس | انواع ضربات در مسابقه تنیس

اگر به ورزش تنیس علاقه‌مند هستید و می‌خواهید کلاس‌های آموزشی این ورزش پرطرفدار را شروع کنید قدم به قدم با سایت تنیس فارسی همراه شوید تا نکات لازم در خصوص این رشته ورزشی را برای شما شرح دهیم.

فاوت راکت سر سنگین و راکت سر سبک

راکت سر سنگین (Head Heavy Racquets)

این نوع از راکت‌ها بیشتر مناسب استفاده کسانی می باشد که به تازگی ورزش تنیس را آغاز کرده اند. معمولا از وزنی کم با دسته‌هایی بلند و سری‌هایی بزرگتر جهت کنترل بهتر بازیکنان تازه کار برخوردار هستند. فرآیند ضربه زنی با این نوع راکت‌ها تنها برای تنیس بازان مبتدی در نظر گرفته شده است تا بتوانند با توجه به اینکه هنوز بازی و ضربه زنی مناسب را بلد نیستند کنترل مناسبی بر روی دسته داشته باشند. در راکت های تنیس سرسنگین انباشت جرم در ناحیه بالایی آن بیشتر است که این به معنای نزدیک‌تر شدن «نقطه‌ی تعادل» به سر راکت می‌باشد. سرسنگین بودن راکت با استفاده از علامت اختصاری HH (حروف اول Head Heavy) نشان داده می‌شود. به یاد داشته باشید که مبنای محاسبه‌ی نقطه‌ی تعادل، وسط طول راکت (تقطه میانی) می‌باشد. به عنوان مثال بالانس ۸ pts HH در یک راکت تنیس، به معنای آن است که نقطه‌ی تعادل از وسط راکت به اندازه ۸ پوینت (معادل ۸*۱.۸= یک اینچ) در جهت سر راکت جابه‌جا شده است.

دانستنی | برخی فواید و مزیت‌های ورزش تنیس

فاوت راکت سر سنگین و راکت سر سبک

به عبارت دقیق‌تر، مرکز تعادل این راکت در فاصله ۱۴.۵ اینچی از انتهای دسته راکت قرار دارد. جرم بیشتر در ناحیه سر راکت برابر است با قدرت بیشتر. بنابراین راکت‌های سر سنگین قدرت بیشتری تولید می‌کنند. همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد افزایش قدرت معمولا با کاهش کنترل همراه خواهد بود که این موضوع در مورد راکت‌های سر سنگین نیز صدق می‌کند. افراد مبتدی و بازیکنانی که از جثه کوچکی برخوردار هستند معمولا از راکت‌های سرسنگین استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که استفاده مداوم از راکت‌های سرسنگین می‌تواند منجر به برور عارضه سندرم آرنج تنیس‌بازان و یا سایر مصدومیت‌های مزمن در ناحیه آرنج و دست شود. به همین دلیل تنیس‌بازان حرفه‌ای کمتر از این راکت‌ها استفاده می‌کنند. ولی در مجموع وقتی می‌خواهید ورزشی را شروع کنید باید از مدل‌های ابتدایی آن استفاده کنید. در برخی از ورزش‌ها همانند تنیس ابزار استفاده مبتدیان با حرفه‌ای ها متفاوت است و مثلا شبیه فوتبال نیست که توپ یکسانی برای همه داشته باشد. شما باید با قوانین، اصول ابتدایی این بازی و حتی دست گرفتن یک راکت تنیس آشنا باشید تا بتوانید قدم به قدم و با آموزش‌های لازم این ورزش را یاد بگیرید.

راکت سر سبک (Head Light Racquets)

شما می‌توانید با مشورت مربی خود باز هم راکت خود را ارتقا دهید تا سطح بازیتان ارتقا پیدا کند. تاکید می‌شود که خود شما نباید این را تشخیص دهید که بازیکن خوب یا متوسطی هستید و حتما مربی باید این موضوع را تایید کند زیرا او می‌داند که شما با راکت تنیس چه می‌کنید و چگونه به آن ضربه صحیح یا غلط را می‌زنید. این نوع از راکت‌ها مناسب استفاده تنیس بازان کاملا حرفه‌ای است. تمامی راکت‌های حرفه‌ای از سری کوچکتر جهت کنترل بهتر بازیکن بر روی ضربات خود برخوردار هستند. وزن این نوع راکت‌ها در مقایسه با نوع قبلی کاملا بیشتر است. در راکت تنیس سر سبک انباشت جرم در ناحیه پایینی آن بیشتر است که این به معنای نزدیک‌تر شدن «نقطه‌ی تعادل» به دسته راکت می‌باشد. سر سبک بودن راکت را با علامت اختصاری HL (حروف اول Head Light) مشخص می‌کنند.

فاوت راکت سر سنگین و راکت سر سبک

در سایت تنیس فارسی بخوانید: یادگیری مهم ترین اصول تنیس

به عنوان مثال در راکتی که دارای بالانس ۴ PTS HL است، نقطه‌ی تعادل به اندازه ۴ پوینت (معادل ۴*۱.۸= ۱/۲ اینچ) از نقطه میانی راکت فاصله دارد که این جابه‌جایی در جهت دسته راکت صورت گرفته است. به عبارت دیگر، نقطه‌ی تعادل این راکت در فاصله ۱۳ اینچی از انتهای دسته‌ی راکت قرار دارد. راکت‌های تنیس سر سبک به نسبت راکت‌های سر سنگین قدرت کمتری تولید می‌کنند. اما در عوض کنترلی بیشتر دارند قدرت مانور بیشتری را برای بازیکن مهیا می‌کتد. بازیکنان حرفه‌ای که خود قادر به ایجاد قدرت کافی هستند معمولا از راکت‌های سر سبک بهره می‌برند. در این نوع راکت‌ها نیز طول دسته راکت حرفه‌ای تنیس بسته به سلیقه و نظر بازیکن می‌تواند کوتاه و یا بلند در نظر گرفته شود و این موضوعی است که شما باید با نظر مربی، سبک بازی، قد و استایل خود آن را انتخاب کنید. هر تصمیمی که قرار است بگیرید حتما با مربی خود مشورت کنید زیرا او بهتر می‌داند که چه چیزی برای شما مناسب است.

با «تنیس فارسی» اطلاعات خود درباره‌ی این ورزش را به‌طور حرفه‌ای ارتقا دهید
برای شرط بندی مسابقات تنیس با معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار