19/04/2024

بیلی جین کینگ: ورزش تنیس زنان برای ایجاد برابری می‌جنگد

  • توسط سروش
  • 13/02/2020
  • 0

بیلی جین کینگ ، پیشکسوت آمریکایی ورزش تنیس می‌گوید بازسازی مرحله نهایی فد کاپ در بوداپست رومانی نشان می‌دهد تنیس زنان در زمینه جنگ برای تساوی گرایی ورزش زنان، یک طلایه‌دار باقی مانده است.

مصاحبه بیلی جین کینگ

کینگ که در سال ۱۹۷۳ برای تثبیت ایجاد انجمن حرفه‌ای تنیس زنان (WTA) جنگید در برهه کنونی مسئولیت طراحی فد کاپ را بر عهده دارد و این تیم‌های زنان که قدمتی ۵۷ ساله دارند وارد فصل جدیدی خواهند شد. ۱۲ ملت که بسیاری از تنیسورهای زن مطرح جهان را در اختیار دارند برای یک هفته کامل در پایتخت مجارستان جمع می‌شوند تا در مسابقاتی با جایزه مالی ۱۸ میلیون دلار شرکت کنند. ورزش تنیس سابقاً چنین جایزه‌هایی را برای زنان و مردان در مسابقات گرند اسلم در نظر گرفته بود. اما کینگ می‌گوید این که جایزه مسابقات فدکاپ با مسابقات جام دیویس برابری کرده است کار بسیار بزرگی است. بیلی جین کینگ، پیشکسوت ۷۶ ساله آمریکایی و سفیر جهانی تنیس فدکاپ پس از برگزاری مراسم قرعه‌کشی در موزه هنرهای زیبای بوداپست رومانی در گفتگویی تلفنی با روییترز گفت:

این فرصتی باورنکردنی برای ۳ سال آنیده پیش روی بانوان است. افتخار این را دارم که بگویم ورزش زنان نشان می‌دهد که هنوز طلایه‌دار ورزش زنان است. این موضوع برای من معانی بسیاری دارد و بنابراین باید این راه را ادامه دهیم.

بیلی جین کینگ که در میادین تنیس توانسته ۱۲ عنوان قهرمانی گرند اسلم را از آن خود کند (۸ عنوان در دوره حرفه‌ای بدست آمد) اما در خارج از زمین تنیس برای ایجاد یک تور حرفه‌ای و یک جایزه برابر برای بانوان مبارزه کرد اولین بازی فدکاپ خود را در اولین نسخه مسابقات فدکاپ در سال ۱۹۶۳ انجام داد. آن رویداد ۶۳ سال بعد از مسابقات تنیس جام دیویس مردان آغاز شد و ۱۶ تیم در لندن گرد هم آمدند و کینگ کمک کرد تا آمریکا بتواند در فینال مسابقات مقابل استرالیا به برتری برسد. فرمت جدید برگزاری این مسابقات ۱۲ تیم را گرد هم جمع می‌کند تا در طول یک هفته برای کسب عنوان قهرمانی مبارزه کنند و شمه‌ای از نسخه اولیه این مسابقات می‌باشد اما کینگ می‌گوید که فرمت جدید در جهان نظیر ندارد. او هزینه‌های روزانه را پرداخت نمود تا شام هم در منوی مسابقات گنجانده شود و این در حالی است که تیم برنده در بوداپست ۳.۲ میلیون دلار دریافت خواهد کرد و ۱.۲ میلیون دلار نیز به فدراسیون برنده خواهد رسید. تیم‌هایی که از صعود از ۴ گروه بازماندند نیز ۵۰۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد.

بیلی جین کینگ

بیلی جین کینگ که در مسابقات دو نفره تنیس با دارلن هارد همبازی شد تا مارگارت اسمیت، رقیب دیرینه خود و لزلی ترنر را در فینال این مسابقات شکست دهد در این باره گفت:

آن زمان این‌گونه بود، ما آماتور بودیم. اما برای من بسیار مطلوب بود که نام ما به عنوان اولین برندگان این جام در تاریخ قرار گرفت. اولین مسابقات فدکاپ با حضور ۱۶ ملت برگزار شد. امسال ۱۱۶ ملت برای رسیدن به آن تلاش کردند. این میزان گویای رشد فوق‌العاده این مسابقات است. و فرمت جدید؟ این فرمت وسعت زیادی دارد. بازیکنان می‌خواستند یک هفته از برگزاری این مسابقات کاهش یابد و با این درخواست موافقت شد. آن‌ها پول بیشتری نیز می‌خواستند و فدراسیون بین‌المللی تنیس میزان جایزه مالی این مسابقات را افزایش داد. این جایزه با جایزه مسابقات دیویس کاپ برابری می‌کند که حامل پیام مهمی است زیرا فدراسیون بین‌المللی تنیس اساساً روی مساوات تأکید دارد و می‌خواهد اطمینان حاصل کند که آن‌ها برای تساوی‌گرایی می‌جنگند. آن‌ها فقط لب و دهان نیستند و گفته‌های خود را عملی کردند.

کینگ گفت تنیس زنان مخصوصاً در ایالات متحده آمریکا الگویی برای دیگر ورزش‌ها است. وی در این باره گفت:

نیاز به این داریم تا تمام ورزش‌های بانوان را رونق دهیم. ورزش بیسبال ۱۵۰ سال قدمت دارد، لیگ فوتبال آمریکایی (NFL) قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و لیگ هاکی آمریکا (NHL) نیز ۱۰۰ سال است که در حال برگزاری است و هیچ لیگی برای بانوان وجود ندارد! این مسئله دیگری است که ذهن من را به خود مشغول ساخته و تلاش می‌کنم راهکاری برای آن بیاندیشم. ما ۵۰ سال پیش ایستادگی کردیم. قصد داشتند ما را محروم کنند. نمی‌دانستیم چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد اما دیوانه‌وار برای سه چیز جنگیدیم: مکانی برای رقابت، فقط نگاه نکردن و مورد قدردانی قرار گرفتن برای دستاوردها و ساختن یک زندگی. این رویایی برای نسل‌های آینده‌ای بود و آن‌ها حالا با آن زندگی می‌کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار