19/04/2024

۱۰ نکته و جالب و خواندنی در آستانه شروع اوپن استرالیا ۲۰۲۰

  • توسط سروش
  • 19/01/2020
  • 0

بعد از اینکه ستارگان دنیای تنیس فصل جدید را در ATP Cup، دوحه، آدلاید و اوکلند شروع کردند حالا برای شرکت در نخستین گرند اسلم سال یعنی اوپن استرالیا آماده می‌شوند. به همین بهانه قصد داریم تا به ۱۰ نکته جالبی بپردازیم که در ملبورن خواهیم دید.

نکات جالب در خصوص تنیس اوپن استرالیا

۱. برتری دوباره بیگ تری:

رافائل نادال، نواک جوکوویچ و راجر فدرر از ۱۶ اوپن استرالیای اخیر به ۱۴ قهرمانی رسیدند، برنده ۱۲ گرند اسلم متوالی شدند و از زمان حضور فدرر در ویمبلدون ۲۰۰۳، از مجموع ۶۶ گرند اسلم به ۵۵ قهرمانی رسیدند. بیگ تری به عنوان افراد اول تا سوم رنکینگ جهانی پا به ملبورن می‌گذارند؛ آن‌ها همچنین رکورد بیشترین قهرمانی در تاریخ گرند اسلم‌ها را در اختیار دارند (فدرر ۲۰، نادال ۱۹ و جوکوویچ ۱۶). در اوپن استرالیای ۲۰۲۰، برای هشتمین بار شاهد حضور بیگ تری به عنوان شانس‌های اول تا سوم قهرمانی هستیم.

۲. نادال به دنبال دومین قهرمانی:

نادال برای چهارمین بار به عنوان شانس نخست قهرمانی وارد اوپن استرالیا می‌شود؛ او تنها قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها در سال ۲۰۰۹ را هم به عنوان مرد شماره یک جهان به دست آورد. او همچنین در سال‌های ۲۰۱۱ (یک چهارم نهایی) و ۲۰۱۸ (یک چهارم نهایی) هم به عنوان مرد شماره یک جهان راهی این مسابقات شد. نادال در صورت قهرمانی در این رقابت‌ها بعد از روی امرسون و راد لاور استرالیایی به سومین تنیسوری تبدیل می‌شود که در هر چهار گرند اسلم حداقل دو بار قهرمان شده است. او در حالی‌که ۳۳ سال سن داشت سال گذشته را به عنوان مرد شماره یک دنیای تنیس به پایان برد و به مسن‌ترین تنیسوری که این عنوان را بعد از سال ۱۹۷۳ به دست آورده تبدیل شد. نادال به همراه جوکوویچ، فدرر و جیمی کانرز پنج بار به این مهم دست یافته و در تلاش است تا به رکورد پت سمپراس برسد.

۳. حکمرانی نوله:

جوکوویچ تاکنون به هفت قهرمانی در اوپن استرالیا رسیده و فدرر و امرسون با شش قهرمانی پشت سر او قرار دارند. نواک در فینال سال گذشته این بازی‌ها، نادال را در سه ست متوالی شکست داد. این تنیسور ۳۲ ساله صربستانی با کسب ۶ پیروزی در بخش انفرادی ATP Cup به قهرمانی در این رقابت‌ها رسید؛ او مقابل تنیسورهای قدرتمندی چون گائل مونفیلس، دنیل مدودف و رافائل نادال هم به پیروزی رسید. جوکوویچ در صورت پیروزی در دور اول این رقابت‌ها به ششمین تنیسور تاریخ تبدیل می‌شود که ۹۰۰ پیروزی در اوپن به دست آورده است (در حال حاضر ۸۹۹ برد و ۱۸۷ باخت).

۴. فدرر در تلاش برای کسب صدمین پیروزی:

سال گذشته، فدرر صدمین جامش در ATP Tour را با قهرمانی در دوبی جشن گرفت. او همچنین به صدمین پیروزی‌اش در ویمبلدون رسید. این سوپراستار ۳۸ ساله سوییسی در بیست و یکمین حضور متوالی‌اش در اوپن استرالیا رکورد ۹۷ پیروزی و ۱۴ باخت را یدک می‌کشد. سال گذشته، رکورد ۱۴ بازی شکست ناپذیری فدرر مقابل استفانوس تسیتسیپاس در دور چهارم این رقابت‌ها شکسته شد. آخرین باری که این تنیسور سوییسی برای دو سال متوالی حداقل به نیمه نهایی نرسیده به سال‌های ۰۳-۲۰۰۲ باز می‌گردد. وقتی‌که او در دور یک هشتم نهایی از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

۵. نبرد برای صدرنشینی در رنکینگ جهانی:

نادال با ۵۱۵ امتیاز بیشتر از جوکوویچ پا به اوپن استرالیا می گذارد اما این تنیسور صربستانی شانس صدرنشینی رنکینگ جهانی در پایان این رقابت‌ها را دارد. جوکوویچ ۲۰۰۰ امتیاز برای دفاع کردن دارد و نادال برای دفاع از ۱۲۰۰ امتیاز می جنگد. اگر جوکوویچ به قهرمانی برسد و نادال به نیمه نهایی صعود نکند، نوله به صدر رنکینگ جهانی باز می‌گردد. نادال و جوکوویچ دو تن از شش تنیسوری هستند که حداقل ۲۰۰ هفته صدرنشینی در رنکینگ جهانی را تجربه کردند.

اوپن استرالیا

۶. نفر بعدی کیست؟

هیچ بازیکن زیر ۳۰ سالی در حال حاضر برنده گرند اسلمی نشده است. دنیل مدودف ۲۳ ساله در یو اس اوپن سال گذشته به شکستن این طلسم نزدیک شد اما طی دیداری پنج سته در فینال به رافائل نادال باخت. این تنیسور روسی حالا به عنوان شانس چهارم قهرمانی پا به ملبورن می‌گذارد. از دیگر ستارگان جوان می‌توان به دومینیک تیم (۲۶ ساله) که دو نایب قهرمانی رولاند گاروس را در کارنامه دارد، استفانوس تسیتسیپاس ۲۱ ساله مدافع عنوان قهرمانی Nitto ATP Finals و الکساندر زوروف قهرمان Nitto ATP Finals ۲۰۱۸ که سابقه صعود به نیمه نهایی اوپن استرالیا و یک چهارم نهایی رولاند گاروس را در کارنامه دارد، اشاره کرد. دنیس شاپووالوف ۲۰ ساله هم در این مسابقات حضور دارد؛ بهترین عملکرد او در گرند اسلم‌ها راهیابی‌اش به دور چهارم یو اس اوپن ۲۰۱۷ می‌باشد.

۷. اوج‌گیری روس‌ها:

آندری روبلف با قهرمانی هفته گذشته‌اش در دوحه برای اولین بار به جمع ۲۰ تنیسور برتر رنکینگ جهانی صعود کرد؛ دنیل مدودف در رده چهارم و کارن خاچانوف در رده شانزدهم دیگر روس‌های این لیست به شمار می روند. آخرین باری که سه تنیسور روس در بین ۲۰ نفر برتر رنکینگ جهانی قرار داشتند به ۲۸ مارس ۲۰۰۵ بر می‌گردد؛ مارات سافین در رده چهدرم، نیکولای داویدنکو در رده پانزدهم و میخاییل یوژنی در رده نوزدهم قرار داشتند.

۸. مدودف در حرکت:

مدودف برای پنجمین بار متوالی، در حد فاصل دو گرند اسلم جایگاهش در رنکینگ جهانی را بهبود بخشیده است (از ۱۱ به ۴). مدودف در سال قبل به ۵۹ پیروزی در تور رسید و از ۹ فینالی که تجربه کرد، چهار قهرمانی به دست آورد.

۹. آرزوی قهرمانی استرالیایی‌ها:

آخرین استرالیایی‌ای که به قهرمانی در اوپن استرالیا رسیده مارک ادموندسون در سال ۱۹۷۶ بود. این طولانی‌ترین فاصله زمانی‌ای است ‌که تنیسورهای میزبان یک گرند اسلم به قهرمانی در تورنمنت خانگی‌شان نرسیدند. تنیسور دوم استرالیایی‌ها و مرد شماره ۲۶ دنیای تنیس که سابقه صعود به یک چهارم نهایی اوپن استرالیای ۲۰۱۵ را هم در کارنامه دارد یعنی نیک کیریوس، امید اصلی میزبان به شمار می‌رود. او سال گذشته به عنوان مرد شماره ۵۲ رنکینگ جهانی وارد ملبورن شد و مقابل میلوش رائونیک، مرد شماره سه جهان در دور اول شکست خورد. الکس دی مینور، مرد شماره یک تنیس استرالیا به دلیل مصدومیت از این مسابقات کناره‌گیری کرد.

۱۰. خداحافظی برادران برایان:

باب و مایک برایان، قهرمان شش دوره بخش دوبل اوپن استرالیا برای آخرین بار در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. آن‌ها بیش از هر تیم دیگری در بخش دوبل گرند اسلم‌ها به قهرمانی رسیدند (۱۶) و ۱۱۰۲ پیروزی در مسابقات تور به دست آوردند. این دو ۱۰ بار سال را به عنوان تیم اول رنکینگ جهانی به پایان رساندند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار