28/03/2024

استفانوس سیتسیپاس ؛ پایان دوران سه غول دنیای تنیس نزدیک است

  • توسط ملیسا
  • 14/02/2020
  • 0
استفانوس سیتسیپاس
پایان فصل تنیس همواره با پرسش‌ها و پاسخ‌های فراوانی همراه است؛ و یکی از آن سوالاتی که این چند سال به طور مکرر مطرح شده است و از راجر فدرر نیز پرسیده شده این است که: «چه زمانی تنیسور‌های جوانتر می‌توانند به گرند اسلم‌ها دست پیدا کنند؟»
این سوال از استفانوس سیتسیپاس نیز پرسیده شد.
این پدیده ۲۱ ساله یونانی در کنار فینالیست اوپن آمریکا، دانیل مدودف، یکی از برترین تنیسور‌های «نسل بعدی» دنیای تنیس است که قرار است به دوران حکمرانی «سه غول» (فدرر، نادال و جوکوویچ) پایان دهند. این گمانه‌زنی پس از قهرمانی دیدنی سیتسیپاس در فینال ATP در لندن بیش از پیش قوت گرفت.
اما او به خوبی می‌داند که این کار چقدر دشوار می‌باشد.
فدرر، نادال و جوکوویچ جمعا موفق به کسب ۵۵ گرند اسلم شده‌اند و هنوز هم در دهه چهارم زندگی خود با قدرت و صلابت به راه خود ادامه می‌دهند و برای کسب ۱۲ گرند اسلم دیگر تلاش می‌کنند.
سیتسیپاس پس از شکست دومینیک تیم در نمایش پایان فصل ۲۰۱۹ به الکس توماس گزارشگر CNN گفت: «مطمئنا یکی از اهداف اصلی من در سال آینده فتح حداقل یک گرند اسلم است».
«برای اینکه به چنین هدفی دست پیدا کنم، باید با درد و رنج‌هایم کنار بیایم و تلاش و مشقت زیادی را به جان بخرم».
«من می‌دانم که می‌توانم اوضاع را بهتر از اینی که هست بسازم».

استفانوس سیتسیپاس ، جوانترین قهرمان پس از مک‌انرو

زمانیکه مدودف خسته نتوانست در فینال ATP به پیروزی دست پیدا کند، سیتسیپاس بخت بسیار متفاوتی را تجربه کرد.
او تبدیل به جوانترین تازه‌کاری شده بود که در پایان سال به مقام قهرمانی می‌رسد. پیش از او جان مک‌انرو در سال ۱۹۷۸ توانسته چنین چیزی را تجربه کند.
سیتسیپاس ۱۹۰ سانتی‌متری در میدان مسابقه از مک‌انرو آتشین بسیار آرامتر است. اما او نیز همچون مک‌انرو، در میدان قامتی راست و تنومند دارد.
سیتسیپاس در سه گرنداسلم اخیر خود از دور چهارم فراتر نرفته بود، اما در رقابت‌های آزاد استرالیا که در ژانویه برگزار شد تا نیمه نهایی نیز بالا آمد. این موفقیت در کنار دیگر نتایج، به اندازه کافی بیانگر این خواهد بود که اتفاقات خوبی در انتظار او خواهد بود.
در مبلورن، مرد شماره یک سابق تنیس جوانان توانست ۱۲ بریک‌پوینت را در مقابل فدرر دفع کرده و او را به زحمت و دردسر زیادی بیاندازد. تمام ۱۸۰۰۰ نفر تماشاگری که در استادیوم O۲ حضور داشتند یکپارچه او را تشویق می‌کردند.
فدرر پس از پایان بازی او را با عبارت جالب «سخت مثل استخوان» خطاب قرار داد.
اگر سیتسیپاس بتواند در سال ۲۰۲۰ به فینال دست پیدا کند، پس از خوان مارتین دل پوترو ۲۰ ساله که ۱۰ سال پیش توانتس در اوپن آمریکا فدرر را شکست دهد، جوانترین قهرمان گرنداسلم خواهد بود.
فدرر هم نسبت به این اتفاق تردید دارد.
«آیا امسال هم می‌تواند بهترین سال باشد؟» فدرر در پاسخ به این پرسش خبرنگاران گفت: «به احتمال زیاد».
«اما کافیست نگاهی به لیست بهترین تنیسور‌های دنیا بیاندازید که در پایان سال چه کسی مرد شماره یک خواهد بود. در تمام این سال‌ها چه کسانی مرد شماره یک بوده اند و دیوانه‌کننده است که ببینید همیشه یکی از ما در رتبه یک قرار داشته است. اما ما دیگر جوان نمی‌شویم.
«اما من معتقدم که اوضاع در حال تغییر است و احتمال قهرمانی «نسل بعدی» افزایش یافته است، نه به خاطر اینکه ما بدتر شده‌ایم بلکه به خاطر اینکه آن‌ها بهتر شده‌اند».

از فدرر یاد بگیریم

فدرر همواره الگوی تمام‌قد ستیسیپاس بوده و اگر جام هاپمن را حساب کنیم، سال پیش ۵ بار با او روبرو شده است.
سیتسیپاس گفت: «گاهی‌اوقات پردازش این اتفاقات سخت می‌شود. من در موقعیتی قرار گرفته‌ام که می‌توانم با او بازی کنم؛ و هر موقع که با او مسابقه می‌دهم، بهترین درس‌ها را از او می‌آموزم.
از نظر من بازی‌کردن با الگوهایم به شدت هیجان‌انگیز است، چون زمانی آن‌ها اسطوره‌های من بودند و اکنون تبدیل به رقبایم شده‌اند. این درست مثل رؤیایی است که به حقیقت پیوسته است. واقعا هیجان‌انگیز است».
البته سیتسیپاس اکنون خودش تبدیل به یک الگو شده است به خصوص برای کسانی که در یونان زندگی می‌کنند. او اولین و تنها تنیسور یونانی است که توانسته در جمع ده تنیسور برتر دنیا جای بگیرد. دومین تنیسور یونانی که در فهرست تنیسور‌های حرفه‌ای دنیا قرار دارد، رتبه ۴۴۶ را دارا می‌باشد.

اما او را «هیولای یونانی» صدا نزنید. این لقب را بزرگترین سوپراستار یونان و یکی از بهترین بسکتبالیست‌های NBA یعنی یانیس آنتتوکومپو به مناسبت قهرمانی وی به او اطلاق کرد.
سیتسیپاس گفت: «خوب من نمی‌خوام این لقبی که آقای یانیس به من نسبت داده است را به کار ببرم. او اولین کسی که است که این لقب برازنده اوست.
اما این بسیار عالی است که هر دوی ما در دو ورزش کاملا متفاوت توانسته‌ایم برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم. ما مردم یونان را به ورزش نزدیک و نزدیکتر کرده‌ایم و به شکلی در حال آموزش آن‌ها هستیم. کار ما به نحوی آموزش دادن است. آموزش کودکانی که بتوانند برای خود رؤیاپردازی کنند و به آن چه که در زندگی می‌خواهند دست پیدا کنند.
من سفیر بزرگ ورزشم در کشورم هستم و بسیار به این موضوع می‌بالم که ورزش تنیس به این سرعت در یونان در حال گسترش است».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار