28/03/2024

آموزش تنیس | دلایل عدم موفقیت در یک مسابقه تنیس (بخش اول)

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 11/10/2020
  • 0
آموزش تنیس

در یک بازی تنیس، مسائل مختلفی می‌توانند بر روند و شرایط مسابقه تاثیر گذار باشند که همه اینها به فاکتورهای متفاوتی وابسته است. در آموزش تنیس ، یکی از مواردی که توسط یک مربی مطرح می‌شود مسائل ذهنی است که به صورت کامل بر در یک بازی تاثیر گذار است و ما در این مطلب قرار است به این موضوع بپردازیم.

ورود به سایت بتکارت

دو فاکتور مهم در ناکامی در تنیس

بررسی نقاط ضعف خود و بررسی نقاط قوت حریف که می‌تواند در طول مسابقه برایمان دردسر ساز باشد را به صورت دقیق بررسی کنیم که این موضوع مهمترین بخش در آموزش تنیس است.

ما معمولاً در بررسی عملکرد ستارگان تنیس دنیا فرمول موفقیت را مرور می‌کنیم اما بررسی و شناختن فرمول ناکامی در تنیس نیز بسیار سود بخش است. به محض آشنایی با آن، مصادیقش را در خود یا دیگر بازیکنان تشخیص خواهید داد. این مبحث بسیار کلی است و می‌تواند در رشته‌هایی جز تنیس نیز تسریع داده شود.

بازی تنیس کودک شما و انتظارات والدین

فرمول ناکامی از این قرار است:

نقاط ضعف من + نقاط قوت حریف + موقعیت و شرایط بازی >  خودباوری، امید و اعتماد به نفس من برای پیروزی

هر بازیکنی، چه واقع‌ گرا باشد و چه نباشد، می‌داند که نقاط ضعفی دارد. یک نقطه ضعف واقع‌ گرایانه می‌تواند چنین باشد: من بازیکن قد بلندی نیستم و سروهای دوم من چندان سریع نیست.

اما یک نگرش غیر واقع ‌گرایانه می‌تواند این‌گونه باشد: چون در این ست دو خطای دوبل داشته‌ام، حریفم در امتیاز ۳-۲ توانسته ۳ ریترن موفق داشته باشد و سروهای دوم من هم چنگی به دل نمی‌زند، پس من بیشتر گیم‌هایی که سرو را در اختیار دارم، خواهم باخت.

بیشتر بخوانید: یادگیری مهم ترین اصول تنیس

در حالی که این ادعا اصلاً درست نیست. دو خطای دوبل تنها یک نکته‌ی آماری است و این بدان معنی نیست که لزوماً این روند تا پایان ست نیز ادامه پیدا کند. حریف من روی سه ریترن ریسکی امتیاز کسب کرد زیرا اگر ریسکی نبود، او تمام ریترن‌هایش را برای امتیاز می‌زد.

همین مساله در مورد نقاط قوت حریف نیز صدق می‌کند. بعضی از آنها واقع‌ گرایانه هستند: او حرکات سریعی دارد و فورهندهای خوبی می‌زند. در حالی که نوع غیر واقع‌ گرایانه می‌تواند چنین باشد: هر توپ کوتاهی که در اختیار او قرار بدهم حتماً آن را تبدیل به امتیاز می‌کند.

آموزش تنیس

نکات طلایی و پیروزی بخش در بازی تنیس

نقش کلیدی موقعیت و شرایط بازی در ریشه‌یابی شکست‌ها

اما موقعیت و شرایط بازی واقعاً می‌تواند مشکل‌ساز شود. چون زمانی که بازیکنان بازی را آغاز می‌کنند و حریف خود را محک می‌زنند، به واقع به این امیدوار هستند که اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، خودشان خوب بازی کنند و حریفشان مرتکب چند اشتباه شود، آنگاه شانس بالایی برای پیروزی پیدا خواهند کرد.

به محض آن‌که یک یا چند موقعیت در بازی مانند تصمیم اشتباه داور یا برخورد توپ با لبه تور و افتادن در زمین‌شان، بر علیه آنها پیش می‌رود، فرمول ناکامی در ذهنشان مرور می‌شود. آنها نقاط ضعف خود را بیش از پیش احساس می‌کنند و به نظرشان توان مقابله با نقاط قوت حریف را ندارند و شرایط بازی نیز به سودشان نیست. در چنین مواقعی بازیکنان دیگر نمی‌توانند به خودشان باور داشته باشند.

هر آنچه که در خصوص راکت‌های تنیس باید بدانید

بسیاری از ستارگان تنیس دنیا وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد عصبانی می‌شوند. اما اگر با دقت آنها را نظاره کنید، ترس را در باطن آنها حس خواهید کرد. خشم تنها یک نقاب است. احساس واقعی آنها ترس است. ترس از باختن، ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن، ترس از درد و غیره.

در چنین مواقعی مشکل در مسائل ذهنی نهفته است. ذهن تمایل به پیش‌بینی کردن دارد و همیشه کارش همین است. اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و براساس همین واقعیت‌ها، به نتایج منطقی می‌رسد؛ اگر او سرو دوم من را برای امتیاز گرفتن ریترن کند، من دیگر شانسی نخواهم داشت. اگر از این موقعیتی که در اختیار دارم، استفاده نکنم، مقابل او دیگر فرصتی ندارم. اگر او در تمام بازی مثل این امتیاز من را وادار به دویدن کند، من دیگر نیرویی برای دویدن تا ۲ یا ۳ ست دیگر نخواهم داشت.

آموزش تنیس

این را بدانید که بازی تنیس از منطق پیروی نمی‌کند

پس عملکرد ذهن شما این‌گونه است. یک تکه‌ی کوچک از اطلاعات را گرفته و تا بی‌ نهایت آن ‌را بسط می‌دهد.  ذهن ما دوست دارد که همه ‌چیز را تعمیم دهد. اگر اتفاق A رخ دهد، دیگر تا انتها اتفاق A خواهد بود. بسیار خنده‌ دار است. ما باید این روند را متوقف کنیم و طرز فکرمان را تغییر دهیم. آیا چنین چیزی ممکن است؟

رعایت چه نکاتی در تمرین‌های تنیس به حرفه‌ای شدن شما کمک خواهد کرد؟

بازی تنیس، یک امر منطقی نیست. تنیس مانند ریاضی و فیزیک نیست. اگر اتفاق A رخ دهد، هیچ قانون طبیعی یا حکمی، اتفاقات آینده را تعریف نمی‌کند. همه‌چیز ممکن است البته اگر شما اجازه بدهید. در لحظات بسیاری نبض بازی تغییر می‌کند، گاهی تمرکز بازیکنان از بین می‌رود. عصبی شدن، دست‌پاچه شدن، خشم و رقم خوردن لحظاتی که شانس با شما، یا بر علیه شماست و دیگر فاکتور‌هایی که روی بازی تأثیر می‌گذارند، می‌توانند فرمول ناکامی در تنیس حتی برای ستارگان تنیس دنیا را رقم بزنند. دلیلی ندارد که از این اتفاقات نتیجه‌ای گرفته شود. اگر شما مرتکب یک خطای دوبل شوید، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید احتمال رخ دادن این استباه برای بار دوم بسیار بالاست. تنها راه ارتباط میان اتفاقات گذشته و آینده، در ذهن ماست.

در قسمت بعدی این موضوع موارد بیشتری را بازگو خواهیم کرد که به موفقیت هرچه بیشتر شما کمک خواهد کرد
برای خواندن قسمت بعدی همراه سایت تنیس فارسی باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار